Annons
Annons

Re: Normalladdare

32
bortek skrev:Hej

Undrar hur man ändrar charger level på själva normalladdare? Den lyser 10A och det finns 8A och 12A att välja på skärmen. Men det finns inga knappar. Jag ändrade i bilens AVN inställningar till Minimalt men laddare visar fortfarande 10A.

Hittade en gummiknapp på baksidan av laddare. När man trycker på den så växlar man mellan olika laddläge/ström . Dock måste sladden ska inte vara satt i bilen annars går det inte ändra.

Re: Normalladdare

33
Jag visste ej att man kan ändra styrkan via laddaren, jag har vanligtvis high på laddaren och minimal i bilen, den laddar då fullt på 7,5 timmar, vad har styrkan vid laddaren ens för effekt på själva laddningen? Spiller jag ut energi genom att ha high på laddaren och minimal i bilen?

Re: Normalladdare

34
Fördelen med att ställa mer laddningen på lägsta är att det minskar risken för värmeutveckling i vägguttaget.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Normalladdare

38
nila skrev:Enklast via bilens dator, den kommer ihåg inställningen. Laddboxen glömmer inställningen om den blir spänningslös. Återgår sen till high.
Jo, dock undra jag om justering via laddaren har särskild påverkan på vägguttaget.
Jag vet än idag inte varför det finns en inställning på laddaren och i bilen, fiffigt är det att kunna skräddarsy sin laddeffekt. Dock är processen omständig. Laddare high - bil minimum har jag nu pga. äldre vägguttag. 7,5 timmar så...1850w.

Re: Normalladdare

40
nila skrev:
phillsky skrev:Är det inte 8A. Manualen säger H 12A, M 10A och L 8A
Jag laddar med minsta läget i vanligt jordat uttag. Då mäter jag att laddaren drar 1,2 kW dvs 5,2 A (så manualen överdriver. Men 12 A på högsta läget stämmer! Lite uppkäftigt att ta 12 A på en 10 A säkring.)
Även om jag kört tomt på batteriet och behöver 9 kWh är det alltid fulladdat nästa morgon. Med låg laddström får man mindre förluster i ledningar och kontakter, inga problem med överbelastning på använd fas även om andra apparater använder samma (16 A huvudsäkring). När vi så småningom kommer att få betala nätavgift efter högsta använda effekt under året (i stället för säkringsstorlek) blir det ännu viktigare att ha jämn och låg belastning.
Max bil-max laddare 12A?
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"