Annons

Re: Kia Niro PHEV - fel på laddare

41
jason skrev:Efter många bekymmersfria månader har felet återkommit två gånger vid laddning från vår fasta laddstation. Första gången funkade nödlösningen;det klickade ordentligt och laddningen startade som det ska. Men idag var det nästan inget motstånd och det blev bara ett mycket tyst och försiktigt klick när jag drog i nödöppnaren och laddningen kom inte igång. När jag försökte med nytt drag hände ingenting, inget klick eller motstånd. Jag satte åter kontakten i bilen och drog en gång till i nödöppnaren och då surrade låsmotorn till och laddningen startade. Får se vad som händer vid nästa laddning...
Nästa laddning funkade utan problem.

/J
Annons

Re: Kia Niro PHEV - fel på laddare

42
Härmed sällar jag mig till den rätt stora skara som drabbats av det smålöjliga "spärrstiftsfelet". I mitt fall dröjde det ganska precis 1 år och drygt 1800 mil på mätaren. Jag hittade denna forumtråd mer av en slump när jag googlade efter rätt terminologi för att beskriva problemet i ett mejl till verkstaden.

"Nödöppnarrycket" fungerade klockrent. En del inlägg beskriver verkstadsåtgärder i stil med smörjning av mekaniken och utbyte av den motor som tydligen driver spärrstiftet. För att i bästa fall förebygga återfall gjorde jag ett tappert försök att PTFE-spreja uppåt i det lilla schakt där stiftet kommer ut (i chassikontaktens "tak"). Jag bockade det tunna sprejrörets yttersta del (typ 7-8 mm) uppåt i ca 60 graders vinkel med en plattång. Kanalen i röret förblev öppen, trots våldet. Nu gick det bra att lirka in rörmynningen i stiftschaktet och fyra av en rejäl dos.

Notera även tipset från Kim H (denna tråds skapare) i inlägg #30: behåll greppet på laddhandsken och pressa den mot chassikontakten medan du låser bilen, så får spärrstiftet bästa möjliga förutsättningar att tryckas på plats.

Re: Kia Niro PHEV - fel på laddare

43
KjellGÅ skrev:Notera även tipset från Kim H (denna tråds skapare) i inlägg #30: behåll greppet på laddhandsken och pressa den mot chassikontakten medan du låser bilen, så får spärrstiftet bästa möjliga förutsättningar att tryckas på plats.
Verkstan i Malmö specificerade detta lite. De sa att man ska sätta i kontakten och _lyfta_ den uppåt/innåt.

/j

Re: Kia Niro PHEV - fel på laddare

45
HellboyElvis skrev:Ett tips är att trycka i kontakten och hålla den intryckt och samtidigt lyfta lite i den tills låset har gått i och laddningen startat.
Har funderingar på att byta till en Niro plug in, men ser att det verkar vara alltför många som har problem med laddningen och mekaniken för detta. Då jag inte gått in på detaljer med någon säljare, tänkte jag insamla lite information här. Kommer felet oberoende av om man använder schuko kontakten och vanligt jordat uttag, eller typ 2 kontakten och laddbox?

Re: Kia Niro PHEV - fel på laddare

47
HellboyElvis skrev:De flesta problemen innefattar användandet av nödladdaren.
Då bilarna inte ska levereras med dessa utan endast typ2 kabel fom 2019, kommer problemen fasas ut.
Typ2 kablarna är betydligt rejälare och krånglar sällan i låsningen som nödladdaren gör.
Hej och tack för ditt svar!

Re: Kia Niro PHEV - fel på laddare

48
HellboyElvis skrev:De flesta problemen innefattar användandet av nödladdaren.
Då bilarna inte ska levereras med dessa utan endast typ2 kabel fom 2019, kommer problemen fasas ut.
Typ2 kablarna är betydligt rejälare och krånglar sällan i låsningen som nödladdaren gör.
Då hade det varit lämpligt om KIA gick ut till alla som endast fått nödladdaren med en ordentligt fungerande kabel.
Kia Soul EV - Titanium Silver - Årsmodell 2018
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"