Annons
Annons

Re: chipbox eller motoroptimering

6
Om du är ute efter högre effekt på fullgas så är det bara att prova. Gör faktiskt stor skillnad. Bilen blir mycket piggare och roligare att köra.
Räkna dock inte med att få bättre bränsleekonomi, eftersom boxen lurar motorstyrenheten och därmed även färddatorn, samt även kompenserar för allt utom just på fullgas.

Re: chipbox eller motoroptimering

7
HellboyElvis skrev:Om du är ute efter högre effekt på fullgas så är det bara att prova. Gör faktiskt stor skillnad. Bilen blir mycket piggare och roligare att köra.
Räkna dock inte med att få bättre bränsleekonomi, eftersom boxen lurar motorstyrenheten och därmed även färddatorn, samt även kompenserar för allt utom just på fullgas.
Köpte boxen från dieselkraft och monterade idag :) Verklingen stoor skillnad. Rapp som tusan och mycket roligare att köra :)
Kia Ceed Sw Gt-Line 2016

https://www.garaget.org/?car=406062

Re: chipbox eller motoroptimering

9
Vad jag har förstått kan verstäderna upptäcka att du haft effektbox tidigare då motorn har genererat mer effekt och vrid än designat, det sparas som en logg i databoxen vad max beräknat effektuttag
Blev, dessa beräknade uppgifter stämmer ofta bra mot verkligheten.

Om den siffran skiljer mycket mot "normal" siffror ryker garantin på hela drivlinan, tråkigt men sant.

Bara för boxen ej sitter vid verkstadsbesöket så är det inte tryggt att trimma, just ur garanti synpunkten.
Tillverkarna har tänkt på det mesta.

Re: chipbox eller motoroptimering

10
Puffar denna tråd lite, istället för att skapa en ny. Köpte nyligen en kia ceed 5d gt 2016, väldigt nöjd med bilen.
Den känns väldigt sportig och är rolig att köra o.s.v. Så det skulle ju säkert vara extra kul med lite mer pulver i maskineriet.
Jag har tittat runt lite och hittat följande race chip: https://www.racechip.com/shop/kia/ceed- ... 265nm.html
Jag har 4 års nybilsgaranti kvar så jag vill inte riskera den på något sätt, så antagligen så kommer jag vänta med detta tills det i alla fall ligger närmare slutdatumet för garantin. Men finns det någon med erfarenhet utav detta sätt att trimma? Det är alltså en effektbox som monteras dit och kan lätt plockas bort. Vad säger kia? Kan de verkligen se om/att något är annorlunda på deras service? Någon som har klara svar/erfarenheter? Kanske kör en chippad kia? Tack på förhand.
Kia Sportage GT-line+ 1,6t GDI AWD 2019
Kia Cee'd GT+ 1,6t GDI FD 2016
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"