Annons

Re: chipbox eller motoroptimering

11
Puffar denna tråd lite, istället för att skapa en ny. Köpte nyligen en kia ceed 5d gt 2016, väldigt nöjd med bilen.
Den känns väldigt sportig och är rolig att köra o.s.v. Så det skulle ju säkert vara extra kul med lite mer pulver i maskineriet.
Jag har tittat runt lite och hittat följande race chip: https://www.racechip.com/shop/kia/ceed- ... 265nm.html
Jag har 4 års nybilsgaranti kvar så jag vill inte riskera den på något sätt, så antagligen så kommer jag vänta med detta tills det i alla fall ligger närmare slutdatumet för garantin. Men finns det någon med erfarenhet utav detta sätt att trimma? Det är alltså en effektbox som monteras dit och kan lätt plockas bort. Vad säger kia? Kan de verkligen se om/att något är annorlunda på deras service? Någon som har klara svar/erfarenheter? Kanske kör en chippad kia? Tack på förhand.
Kia Sportage GT-line+ 1,6t GDI AWD 2019
Kia Cee'd GT+ 1,6t GDI FD 2016
Annons

Re: chipbox eller motoroptimering

12
Om det misstänks att en bil är trimmad/manipulerad så kan det kollas.
Är den trimmad med mjukvara syns det lättare, men även en box sätter sina spår.

Vill man tvunget trimma är box en klar fördel, då den kan tas bort lätt inför verkstadsbesök. Men man bör även köra med bilen ett tag efter bortplockandet så att adaptionerna kan återgå till normala värden.
Trimbox gör markant skillnad på toppeffekten, men eftersom det handlar om att lura motorstyrenheten på tillfört bränsle så kommer man inte köra snålare vid normal körning.
Jag vet att trimboxföretagen säger att bilen drar mindre bränsle, men det stämmer inte i praktiken.
Färddatorn kanske säger det men den faktiska förbrukningen ökar oftast.
Det är bara motorstyrdonet som blir lurat och tror att den sprutar in mindre bränsle än vad den egentligen gör.
Men är det bara toppeffekt man är ute efter så fungerar det utmärkt...
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"