Annons

Information för att eftermontera farthållare

1
Hej!

Tänkte dela med mig av ett experiment jag genomförde igår med stor framgång på min SportsWagon -13 som är helt basutrustad.
Utrustningen består alltså av lilla stereon, elhissar fram, stolsvärme fram, rattvärme. Ingen farthållare eller ställbar responsivitet i styrningen.

Har läst en del om eftermontering av originalfarthållare i Kia Rio från 2012 och uppåt och började fundera på samma sak är möjlig i Cee'd, då jag pendlar mycket och ångrar att jag var dumsnål och köpte en bil utan.

Hittade ingen information om att någon provat på detta förut på Cee'd, och utan delar att handla på ebay blev det till att leta på hemmaplan.

Köpte mig en ratt med knappar för farthållare och resposivitet i styrningen från en lokal bilskrot som hade en krockad Cee'd -13 inne.
Lyfte bort ena batteripolen från batteriet, tog bort min gamla ratt, monterade den "nya" men rätt knappar, kopplade in kontakten för knapparna (som är identisk med den gamla, men har fler kablar av uppenbar anledning). Kopplade sen in airbagmodulen från min befintliga ratt och satt fast den.

Hängde på batteriet igen och vred på tändningen. Direkt hade jag ställbar responsivitet i styrningen och vid en provtur visade det sig att farthållaren funkade också.

Har alltså bara bytt ratt rakt av, inga andra modifikationer har gjorts. Inget behövde kodas in, utan allt funkade direkt vid första vrid på nyckeln.

Hoppas detta skapar lite hopp för de som har en basutrustad bil och saknar farthållare.
2000kr gick ratten på (går att köpa från bildelsbasen.se) och arbetet tog 45 minuter, så det är en relativt billig och snabb lösning på problemet :)
Annons

Re: Information för att eftermontera farthållare

7
Hej!
Jag är igång att göra detta. Har en CEED -14 och verkar inte finnas några moduler på ebay så det blir väl att köpa ny ratt. Undrar lite kring ex. om försäkring ändras iom modifikation kring airbag, hur airbagen kan påverkas osv. Vill alltså ha farthållare men inte riskera nåt större!
Tips om vad för typ av ratt ni vart nöjda med, eller andra tankar och erfarenheter ni haft av denna typ av modifikation mottages tacksamt! :)

Re: Information för att eftermontera farthållare

8
Är ju ingen modifiering som så, utan du skulle kunna ta "rätt" moduler och sätta in i din befintliga ratt för att få samma funktionalitet. När jag gjorde detta på min dåvarande bil (numera min pappas bil) fanns det inte lösa knappar och moduler att köpa, så det blev en begagnad ratt från Bildelsbasen som hade rätt knappar.

Du återanvänder airbagen från din numera gamla ratt och flyttar över den. Inga kablar eller annat behöver ändras, så det är exakt samma förfarande som om du skulle tagit bort din nuvarande ratt och satt tillbaka den igen. Kan inte tänka mig att försäkringsbolaget bryr sig eftersom det är bolt on originalprylar :).

Jag körde bilen drygt 5000 mil och min pappa har nu avverkat 2000 mil utan några som helst problem. Så denna ändring rekommenderas fortfarande varmt.

Re: Information för att eftermontera farthållare

9
Fan va gott att höra att det funkar bra! Alla professionella jag vart i kontakt med har varit sjukt negativa och ifrågasatt att det funkar. Senaste gubben jag pratade med pratade om nåt styrdon och ifrågasatte att det skulle finnas med och/eller sitta i ratten. Men det gör det alltså inte? Jag vet att du redan svarat att allt är lugnt men vill vara på säkra sidan eftersom ja kör ungen i bilen.
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"