Annons

Svårstartad bil trotts nytt bilbatteri

1
Hej,

Jag hade problem med att starta Kia Ceed på morgonen när det har varit -6 grader, då batteriet var 8 år gammalt, så jag åkte ner och köpte en https://www.ssbilbehor.se/biltillbehor/ ... ynamic-e11 och hoppades det skulle lösa problemet. Men nu 2 dagar efteråt, så händer det igen. Trotts att jag fulladdade den innan jag installerade den.
Saken är att vi använder bilen för småturer per dag, men ändå, ska det vara så? Köpte jag för svag batteri och satsa på en AGM batteri?

Bilen startar med hjälp av starthjälp...

Tacksam för tips och råd...
Annons

Re: Svårstartad bil trotts nytt bilbatteri

3
SorentoUM skrev:Säker på att det är batteriet?
Om du har en diesel och den är svårstartad kan glödstiften vara dåliga. Märks tydligt nu vid minusgrader.
Inte alls säker, men tänker på att när jag kopplar på hjälpstartaren så kommer den igång. Har jag kanske köpt en bilbatteri som har legat länge på hyllan?...

Re: Svårstartad bil trotts nytt bilbatteri

5
Nej. Det är just det.
Man får inga felkoder av dåliga glödstift.
Man måste mäta dom individuellt för att veta om dom är friska.
Ska ligga runt 0.9-1.0 ohm per stift.

Man kan också mäta direkt på matningen för snabbkoll. Motståndet ska då ligga på ca 0.5 ohm. Avviker det är ett eller flera glödstift dåliga, men för att veta vilket måste stiftbryggan tas bort och sen mäta varje stift för sig.
Och det är en del jobb för att komma åt glödstiften.

Re: Svårstartad bil trotts nytt bilbatteri

7
SorentoUM skrev:Nej. Det är just det.
Man får inga felkoder av dåliga glödstift.
Man måste mäta dom individuellt för att veta om dom är friska.
Ska ligga runt 0.9-1.0 ohm per stift.

Man kan också mäta direkt på matningen för snabbkoll. Motståndet ska då ligga på ca 0.5 ohm. Avviker det är ett eller flera glödstift dåliga, men för att veta vilket måste stiftbryggan tas bort och sen mäta varje stift för sig.
Och det är en del jobb för att komma åt glödstiften.
OK, ser ut som jag behöver lämna in den. Hade gärna gjort snabbkollen, vart hittar jag matningen du pratar om?
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"