Annons

Radion slutade fungera tillfälligt & fler frågor (någon med felkodsläsare i nacka/värmdö Stockholm?)

1
Hej! Köpte min första bil för en vecka sedan, en Kia ceed 2013 1.6! Idag när vi var ute så gick inte radion igång efter start, kollade säkringen som var hel och sedan efter jag pillat tillbaka säkringen så gick radion på som vanligt! Någon som varit med om liknande?

Har även en till fråga, i reglaget i kupén så kan man reglera nivå på halvljuset, i boken står det att den ska vara inställd på 0 vid 2 personer i bilen, fast inställd på läge 0 åker ju ljusbilden nästan alldeles för högt upp så mötande måste ju bländas, vad har ni?

En sista fråga är vilket lufttryck som är standard på original fälgarna för vinterdäck, kunde inte hitta det i boken.

Undrar också ifall någon har en felkodsläsare i Stockholmsområdet, närmare bestämt Nacka eller värmdö? Har både antikroppar, tagit vaccin och tänker på avstånd (sjukvårdspersonal) :thumbup:

Tack för mig, tar gärna emot lite tips och trix då jag endast haft bilen i några dagar så mycket är helt nytt för mig som kom ifrån en V70 från 2004... :lol:
Annons

Re: Radion slutade fungera tillfälligt & fler frågor (någon med felkodsläsare i nacka/värmdö Stockholm?)

2
Om du stänger av radion manuellt på knappen/vredet innan du slår från bilen, kommer radion vara avstängd nästa gång du slår till tändningen. Kanske du stängde av radion manuellt innan?

Halvljusregleringen ska stå på 0 och hålla godkänd höjd då. Bilprovningen kollar ljuset på läge 0 utan några personer i bilen.
Främsta uppgiften för regleringen är att kunna sänka ljusnivån vid frakt av tung last bak.
Så du behöver antagligen justera halvljuset om det bländar på 0 utan last.

Däcktrycket bör ligga på 2.6 bar för optimalt väggrepp kontra slitage/miljö/bränslepåverkan.
Detta oavsett vinter- eller sommarhjul.
Enda gången högre tryck (upp till 3 bar) är rekommenderat är vid körning med tung last eller om man kör med lågprofildäck.
Mindre än 2.5 bar är inte rekommenderat.

Vad behöver du läsa ut med felkodsavläsare? Lyser motorlampan?

Re: Radion slutade fungera tillfälligt & fler frågor (någon med felkodsläsare i nacka/värmdö Stockholm?)

3
SorentoUM skrev:Om du stänger av radion manuellt på knappen/vredet innan du slår från bilen, kommer radion vara avstängd nästa gång du slår till tändningen. Kanske du stängde av radion manuellt innan?

Halvljusregleringen ska stå på 0 och hålla godkänd höjd då. Bilprovningen kollar ljuset på läge 0 utan några personer i bilen.
Främsta uppgiften för regleringen är att kunna sänka ljusnivån vid frakt av tung last bak.
Så du behöver antagligen justera halvljuset om det bländar på 0 utan last.

Däcktrycket bör ligga på 2.6 bar för optimalt väggrepp kontra slitage/miljö/bränslepåverkan.
Detta oavsett vinter- eller sommarhjul.
Enda gången högre tryck (upp till 3 bar) är rekommenderat är vid körning med tung last eller om man kör med lågprofildäck.
Mindre än 2.5 bar är inte rekommenderat.

Vad behöver du läsa ut med felkodsavläsare? Lyser motorlampan?
Tack för svar på samtliga frågor! Jag stängde inte av radion manuellt men chansen finns ju att det kan ha hänt också, var bara konstigt att jag inte kunde slå på den även fast jag slog av och på tändningen, får se om det händer igen.

Angående felkoder var jag bara intresserad om det öht finns några, förutom det med radion så känns allting riktigt bra.

Tack och god kväll!
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"