Annons

Fråga: Batteri för däcktrycksvarnare tydligen slut

1
Hej!

Idag var jag och bytte däck på bilen och när jag gör det får jag alltid säga till däckfirman att de ska ställa in däcktrycksvarnaren så att den fungerar med de nypåsatta däcken så att varningslampan inte ska lysa efter däckbyte.

De sa att batteriet på däcktrycksvarnaren på höger bakdäck var slut och att jag får åka in till verkstad och fixa det. Men att det inte är något jag måste göra.

Tänkte jag skulle höra här innan jag kontaktar en verkstad om någon vet om detta täcks av nybilsgarantin? Är det någon mer som haft samma grej? Har en Kia Ceed SW 2015, Special Edition.
Annons

Re: Fråga: Batteri för däcktrycksvarnare tydligen slut

3
Det är vinterdäcken. Har ingen aning om det är original. Däcken köptes i samband med att jag köpte bilen. Jag vet inte. Däckfirman sa när de skulle ställa in däcktrycksvarningen efter däckbyte att batteriet är slut höger bak, så däcktrycksvarningslampan kommer att lysa. Men däcket i sig är ok och har rätt tryck. De hänvisade till verkstad om jag ville byta batteri.

Re: Fråga: Batteri för däcktrycksvarnare tydligen slut

4
mthe71 skrev:Det är vinterdäcken. Har ingen aning om det är original. Däcken köptes i samband med att jag köpte bilen. Jag vet inte. Däckfirman sa när de skulle ställa in däcktrycksvarningen efter däckbyte att batteriet är slut höger bak, så däcktrycksvarningslampan kommer att lysa. Men däcket i sig är ok och har rätt tryck. De hänvisade till verkstad om jag ville byta batteri.
Visste inte att det fanns nån inställning för direkt tpms. Däremot på indirekt tpms.

Re: Fråga: Batteri för däcktrycksvarnare tydligen slut

5
Men om du bara har skiftat däck har du ju originalfälgarna på bilen, dvs samma TPMS-givare som innan. Och hade du ingen varning innan bör du inte ha det nu heller.
Fast du menar kanske att du skiftat HJUL och att vinterHJULEN har en TPMS-givare som inte fungerar höger bak?
Vinterhjul brukar oftast inte vara original (fast de kan vara).
TPMS-systemet är AUTO-learn dvs det lär in sig självt efter lite körning, men det går att diagnostisera och registrera givare manuellt med KDS (Kia diagnosverktyg)

Re: Fråga: Batteri för däcktrycksvarnare tydligen slu

6
HellboyElvis skrev:Men om du bara har skiftat däck har du ju originalfälgarna på bilen, dvs samma TPMS-givare som innan. Och hade du ingen varning innan bör du inte ha det nu heller.
Fast du menar kanske att du skiftat HJUL och att vinterHJULEN har en TPMS-givare som inte fungerar höger bak?
Vinterhjul brukar oftast inte vara original (fast de kan vara).
TPMS-systemet är AUTO-learn dvs det lär in sig självt efter lite körning, men det går att diagnostisera och registrera givare manuellt med KDS (Kia diagnosverktyg)[/quiote]

Då har jag bytt hjul men man brukar ju säga däckbyte. Tyvärr är nog inte det TPMS jag har självlärande utan verkstan eller däckfirman måste gå in med något specialverktyg, kanske just det du nämnde, och ställa in när de byter hjul. Annars lyser lampan. Den lyste hela förra vintern efter byte men jag orkade inte åka tillbaka och be dem fixa det igen. Bilen är bara fyra år så tycker batteriet borde räcka längre, så misstänker kanske att något annat är fel som gör att det redan är slut på ett hjul. Och undrar därför för att återgå till min ursprungsfrågan om detta är något som täcks av nybilsgarantin. Men om detta sitter bara på hjulet så antar jag att det inte gör det.

Re: Fråga: Batteri för däcktrycksvarnare tydligen slut

7
Jo, alla Kia med TPMS-givare har AUTO-learn. Det kan dock bli problem med icke-original-givare.
Folk säger ofta lite slarvigt "däckbyte", men det är i praktiken en jävulsk skillnad på att byta hjul eller byta däck.
Och angående garantin hänger det på om det är en Kia original TPMS-ventil eller ej.
Original = högst troligt garanti
Icke original/eftermarknads = Ej garanti.
Skriv svar

Återgå till "Problem"