Annons

Ryckig gång första minuterna..

1
Hej alla!
Första inlägget för min del och tänkte se ifall någon haft liknande problem.

Har en ny Optima SW 1,6T-GDi 2019 sen mars/april, den har gått 1400 mil och ska in på första service. Inga konstigheter där men bilen har sen jag köpte den vid 700mil varit ryckig motorn (min bedömning) under första minutrarna när man kör. Precis som om den hoppar, får ej tillräcklig med kraft eller liknande. Känns likadant i låg som hög hastighet. Inga konstigheter efter några minuter dock.

Någon med liknande problem?

Tack på förhand!
Martin
Annons

Re: Ryckig gång första minuterna..

4
Vart inne med bilen och serviceteknikern menade på att det är normalt med den växellådan. Det är ett skämt anser jag. Tror inte KIA hade sålt många bilar om detta var standard.
Fick bokat en ny tid med mekaniker imorgon som ska åka med på en runda.

Inga uppdateringar fanns i nuläget meddelade personen i receptionen..

Re: Ryckig gång första minuterna..

5
Hej,
Jag har liknande fenomen på min Proceed GT med samma motor, ryckig gång när den stått över natten. Senaste gångerna har jag kört in till vägkanten och startat om den och den går som den ska efter det. Var in på verkstad idag, inga fel eller felkoder hittades och en reset av mjukvara till motor och växellåda gjordes. Får se om det ger resultat. Hände mig första gången vid 610 mil var lugnt ett par veckor sedan blev det värre runt 650 mil, då hände det vid varje start. Håller tummarna att återställningen löser problemet.

Re: Ryckig gång första minuterna..

6
Var inne på morgonen (efter servicen) och testade med mekanikern och givetsvis rullade bilen på som ingenting.. Kanske gjordes samma med min som med din efter service.

Håller tummarna både för dig och mig att det är bra nu!

Skriv gärna om det återkommer för dig och om du/dom hittar en lösning.

Martin

Re: Ryckig gång första minuterna..

9
Har haft fel med ryckig gång vid jämn låg gas. På min verkstad har jag påpekat det flera gånger. Enligt dom är detta ett problem som har med hela kopplingspaketet att göra. Min koppling har dessutom börjat att slira lite lätt när man trycker på för en omkörning. Har nu fått tid och godkändt som garantiärende från kia. Om det slutar med att dom får byta allting som har med kopplingen att göra är detta en reparation som går på i runda slängar 25.000:-. Kommer bli intressant att se vad dom säger och gör efter att kolla noggrant på bilen. Första gången dom försökte åtgärda problemet så testade dom att tighta till växellägen mm genom mjukvara.

Re: Ryckig gång första minuterna..

10
Sorry för att jag inte svarat..

Mitt är kvar som tidigare och kanske t.o.m. mer nu när det är kallt ute. Kommer lämna in min vid nästa service och be dom ha bilen en vecka och känna efter dagligen. Be en mekaniker ha bilen med sig hem och till jobb.. Så kanske den beter sig samma som med mig och han/hon kan lokalisera felet..
Skriv svar

Återgå till "Problem"