Annons

Låter från vänster hjul

1
Hej!

Har en ceed sw 2014 som strax rullat 7000 mil. För ca två veckor sedan har det börjat låta från vänster framhjul. Ett skrapljud som verkar skrapa vid däckvarven. Det knackar inte utan mer som skrap. Mest låter det när jag svänger vänster och det kan låta utan gaspådrag. Ibland låter det inget men huxflux dyker det upp. Ibland har skrapet även låtit när jag kör rakt fram.

Tänkte först drivknut, men det knackar väl mer, inte som skrapljud? Tog bilen till en automatisk biltvätt med underspolning. Efter tvätten slutade det skrapa i en vecka, men nu har det kommit tillbaka igen. Kan det vara smuts/grus som fastnat som lossnade vid tvätten men att det nu kommit tillbaka? Detta har aldrig hänt förut så det är nog uteslutet.

Med bilens miltal är det väl dags för lite fel och kanske är detta ett sådant? Nån som har en aning om vad det kan vara som orsakar missljudet?
Annons

Re: Låter från vänster hjul

4
Kan inte bedöma om skivorna är speciellt rostiga, de ser väl ”ok” ut. Men det har nog börjat låta lite mer, men inte konstant. En dag kan det låta en del och en annan dag märker jag inget. Jätteskumt detta.

Det låter alltså även när bilen kör rakt fram vilket utesluter eventuellt vissa saker. Ska iaf lämna in bilen på måndag och antagligen bli ”lurad” och få en räkning på saker jag egentligen inte behövt byta :)

Re: Låter från vänster hjul

6
Mr_L skrev:Har du kollat så d inte bara e så enkelt att bromsbeläggen börjar vara slitna? :) Har för mig att d sitter slitvarnare på dom (rätta mig om jag har fel) :)
Vet inte om det finns slitvarnare, ska kolla det. Men borde inte ljudet vara konstant då? Det kommer ju till och från och jag bromsar inte när det låter.

Re: Låter från vänster hjul

8
Torgskräck skrev:Ryck loss hjulet och kolla sakerna, med största snnolikhet är det slitna belägg, skivor eller kärvande bromsok. Detta är enkla saker att kolla och byta, inget man lämnar på verkstad för.
Kärvande bromsok kan faktiskt vara orsaken. Tänker att det ibland fastnat i nåt läge. Sen dagen efter har det släppt. Hade det varit skivor el belägg hade nog ljudet varit konstant.
Skriv svar

Återgå till "Problem"