Annons

Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

1
Jaha och så var det dags för nya problem med bilen då. Det verkar inte finnas någon ändå på det. Jag hinner inte få felen åtgärdade på min bil innan nya dyker upp. Jag har ägt min Kia SW sedan april 2017. Under den tiden har min bil varit inlämnad 4-5 gånger då dieselvärmaren lagt av helt och då mitt batteri laddat ur ett par gånger. Jag fick därför köpa en batteriladdare för att klara vintern. En annan gång var det så att navigation och radio slutade fungera och jag fick därför programvaran uppdaterad.. Den har sedan i våras ändå rullat på utan några problem till för en månad då jag upptäckte att svankstödet slutat fungera. In på verkstad igen och de ser att motorn till svankstödet har brunnit och behöver bytas ut. För det behöver säger de på Kia verkstad att hela sätet behöver bytas ut då det inte går att byta bara motorn. De behöver därför få ett ok från Kia i Sverige då det är en stor kostnad säger de. Jag går nu och väntar på att de ska få grönt ljus att byta ut sätet och jag börjar bli lite trött på den tid det tar. (Jag tycker de snarast borde bytt sätet på garantin så att jag som kund slipper strul) Nåväl. I förrgår dammsuger jag bilen och upptäcker då ännu ett fel. I framrutans nederkant (inne i bilen) har en tätningslist lossnat och krupit fram. Hur det har kunnat ske begriper jag inte. På ett ställe har den krupit fram och ligger helt synlig och ihopskrynklad ca 5-10 cm. Den är också på väg fram på andra ställen. Det ser så jäkla B ut så jag vet inte. Jag börjar fundera vad för slags bil jag har köpt och vad som kommer att hända med den framöver. Den är 1,5 år gammal och lister börjar lossna inuti bilen. Jag har nu kontaktat Kia igen som säger att jag ska komma in med bilen så att de får fotografera listen som krupit fram vilket jag tänker göra på måndag. Hur har ni det med era bilar? Har ni också mycket problem eller är det så att jag fått något slags måndagsexemplar och vad fasiken ska man göra? Känns ju inte så kul det här.
Senast redigerad av brickan den 11 nov 2018, 11:41, redigerad totalt 6 gång.
Bilagor
Annons

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

4
Fy sjutton vad tråkigt. Kan bara tillägga att jag själv också har haft ett helsike med min Sportage som jag köpte ny och hade under 2 ½ år. Jag fick hela tiden i stort sett strida mig blodig för att få igenom garantireparationer. Kia vägrade mig garantireparation på rost invändigt i bilen samt att åtgärda dålig mottagning på stereon som jag hade sedan dag ett eftersom det inte visste hur det skulle kunna lösa problemet. Sålde bilen när jag tyckte att Kia fullständigt struntar i kunden och de skyldigheter de har gällande garantiarbeten. För mig blir det aldrig mer Kia.

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

6
HellboyElvis skrev:Som kund har man också skyldigheter för att garantin ska gälla. De är inte speciellt många, men de måste efterlevas.
Allt står i servicehäftet.
Och om man är missnöjd, har sålt sin Kia och aldrig mer ämnar köpa en, kan man avsluta sitt konto på kiacarclub och fortsätta livet med gott mod...
Tja, det jag vet är att man skall serva bilen på auktoriserad verkstad vilket jag gjort. Kan inte begripa hur tätningslister bara kan börja lossna och krypa fram ur rutan? de enda som eventuellt har gjort något med min vindruta är i så fall Kia själva på verkstad. Det känns väldigt B som sagt att lister börjar lossna och krulla sig :-(

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

7
brickan skrev:
HellboyElvis skrev:Som kund har man också skyldigheter för att garantin ska gälla. De är inte speciellt många, men de måste efterlevas.
Allt står i servicehäftet.
Och om man är missnöjd, har sålt sin Kia och aldrig mer ämnar köpa en, kan man avsluta sitt konto på kiacarclub och fortsätta livet med gott mod...
Tja, det jag vet är att man skall serva bilen på auktoriserad verkstad vilket jag gjort. Kan inte begripa hur tätningslister bara kan börja lossna och krypa fram ur rutan? de enda som eventuellt har gjort något med min vindruta är i så fall Kia själva på verkstad. Det känns väldigt B som sagt att lister börjar lossna och krulla sig :-(
I övrigt också väldigt rädd om mina bilar och har låtit lackförsegla denna. Kan tro att det läcker in vatten kanske och att fläkten blåst upp tätningslisten? Men då är det ju ett riktigt fuskjobb. Mycket jobb blir det kring den här bilen i alla fall, det är klart.

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

8
HellboyElvis skrev:Som kund har man också skyldigheter för att garantin ska gälla. De är inte speciellt många, men de måste efterlevas.
Allt står i servicehäftet.
Och om man är missnöjd, har sålt sin Kia och aldrig mer ämnar köpa en, kan man avsluta sitt konto på kiacarclub och fortsätta livet med gott mod...
Fast du kan ju inte bara hålla Kia bakom ryggen jämt. Problemen som Kia vägrade/inte kunde hjälpa mig med var självklara garantiärenden, men genom att serviceverkstaden har sina kryphål och själv bestämmer om arbetet ska gå på garanti så tyckte man att jag inte hade rätt till garantireparation. Du har en förmåga att klanka ner så fort man/jag som kund har negativa åsikter gällande Kia och vad är det som säger att jag måste avsluta mitt konto här bara för att Kian är såld? Om jag anser att Kia's garanti och även andra nybilsgarantier är skräp så har jag rätt att påpeka det. Det verkar ju onekligen inte bara vara jag som haft problem med märket.

Re: Nya fel på bilen igen. Kia SW 2017

10
Vi har bara hört din version av historien. Vad var verkstadens anledning till att inte åtgärda felen då?

Man kan absolut vara kvar på forumet, men jag ser ingen större nytta med det om man bara ska kräka av sig hur dåligt allt är och sprida skit.
Forumet är väl främst till för de som är intresserade av sina Kia-bilar och kanske vill ha tips eller relevant information om diverse saker.
Men att bara klanka ner på Kia och deras garanti är inte särskilt konstruktivt.
Skriv svar

Återgå till "Problem"