Annons

Motorolja

1
Hej

Bytte till mig en beg. KIA Cee’d 1.6 CRDi DCT 2016.
Fick 6000 mila servicen på köpet och även vinterdäck på Framtida Bil i Köping.
Till min förvåning upptäckte jag att oljan de använt var ACEA C3 klassad olja.
Efterforskningar här på forumet och nätet visade att detta är helt ok enligt KIA:s krav.
Men på min tidigare bil en MAZDA 5 diesel med partikelfilter sa en tekniker på MAZDA Sverige att
man SKULLE använda en C1 klassad olja på bilar med partikelfilter så att den inte skulle sota igen.
Han sa att om man nu råkat hälla i en av de sämre ACEA C-klasserna (2,3 eller 4) sågjorde det ju inget
om man under ett år 2000mil (Serviceintervaller) körde med det.
Men om man alltid hade i C3 klassad olja så skulle partikel filtrets livslängd förkortas drastiskt.
Frågade om detta enbart gällde MAZDA dieslar med partikelfilter och fick till svar att det gällde alla dieslar med
partikelfilter då klasserna C2-C4 innehåller mer föroreningar ( han kallade dessa SAPS).

Undrar därför om någon vet om man vid nästa service kan be dem använda en C1-klassad olja och om detta är
godkänd av KIA Sverige ?

Ha en bra dag ni alla där ute i vårt avlånga land !

Mvh;TheFlyer
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018
Annons

Re: Motorolja

2
TheFlyer skrev:Hej

Bytte till mig en beg. KIA Cee’d 1.6 CRDi DCT 2016.
Fick 6000 mila servicen på köpet och även vinterdäck på Framtida Bil i Köping.
Till min förvåning upptäckte jag att oljan de använt var ACEA C3 klassad olja.
Efterforskningar här på forumet och nätet visade att detta är helt ok enligt KIA:s krav.
Men på min tidigare bil en MAZDA 5 diesel med partikelfilter sa en tekniker på MAZDA Sverige att
man SKULLE använda en C1 klassad olja på bilar med partikelfilter så att den inte skulle sota igen.
Han sa att om man nu råkat hälla i en av de sämre ACEA C-klasserna (2,3 eller 4) sågjorde det ju inget
om man under ett år 2000mil (Serviceintervaller) körde med det.
Men om man alltid hade i C3 klassad olja så skulle partikel filtrets livslängd förkortas drastiskt.
Frågade om detta enbart gällde MAZDA dieslar med partikelfilter och fick till svar att det gällde alla dieslar med
partikelfilter då klasserna C2-C4 innehåller mer föroreningar ( han kallade dessa SAPS).

Undrar därför om någon vet om man vid nästa service kan be dem använda en C1-klassad olja och om detta är
godkänd av KIA Sverige ?

Ha en bra dag ni alla där ute i vårt avlånga land !

Mvh;TheFlyer
Fet här får man fram om man ska jämföra c1,c2 och c3

”C3-oljor är Top Tier lägre SAPS-värden. De är konstruerade för användning i högpresterande bensin- och lätta dieselmotorer där avancerade efterbehandlingssystem som dieselpartikelfilter (DPF) och trevägskatalysator (TWC) används. Dessa oljor är typiska SAE 5W-30 eller SAE 5W-40 baserade på grupp III-basoljor. De är vanligtvis i kombination med en rad OEM-specifikationer : Daimler MB-Approval 229.31 / Daimler MB-Approval 229.51 / Volkswagen VW50200 / Volkswagen VW50500 Volkswagen VW50501 / BMW Longlife 04 / Porsche (SAE 5W-40 only). (SAPS= Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur)
C2 Samma som ACEA C3 men bara SAE 5W-30. Ger lägre slitageskydd men bättre bränsleekonomiförbättring.
C1 Samma som ovan men denna norm har klarat de högsta värdena i slitageskydd, slamhantering och bränsleekonomiförbättring”
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"