Annons
Annons

Re: 2a service

22
Ca 20 dagar kvar enligt mätaren i bilen tills dess jag måste serva, bor i Värmland och kollade, finns Wafab på 3 ställen med samma prislapp på 2:a service, 5800kr.
Sen hittade jag A bilar i Arvika, aukt Kia de oxå, 4900kr. Bokade in mig hos dom.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: 2a service

23
Hej på er jag gick in på Hedins bil i Helsingborg som ville ha 6900 för en andra service . Tog fram 3 st offerter ifrån auto butler som är kostnads fritt
Den billigaste var på 4400 efter en del bull skit snack ifrån personalen där godtog den billigaste fakturan på 4400 . Ha en bra dag

Re: 2a service

24
US46 skrev:Det här med service på KIA-verkstad med KIAreservdelar är ju naturligtvis en fiffig affärsidé som bidrar till att de kan ge 7 års nybilsgaranti.
Äger en ceed sw 2013 som köptes ny hos Bilhallen E14 i Sundsvall. Under garanti tiden byttes den vänstra huvudstrålkastaren ut pga ledlisten flimmrad, den andra fungerade. Nu när garantin gått ut så har ledlisten i bägge huvudstrålkastaren slutat fungera med anmärkning om detta på svensk bilprovning. Varken Kia eller Bilhallen E14 vill ta detta på godwill trots att det är ett välkänt fabrikationsfel. Att bara byta ledlisten går inte så nya huvudstrålkastaren inköpas för 7000kr st och som kanske inte Heller håller.

Jag kontaktade den teknikansvariga på svensk bilprovning Morgan Gustafsson och skrev att det är orimligt att man måste byta huvudstrålkastaren för dyra pengar bara för att ledlisten slutat fungera .I besktningsanmärkningen benämns ledlisten med positionsljus och jag frågade om det var ok att ersätta dessa med annat positionsbelysning. Jag fick svar att detta var ok om det placerades enligt vissa mått som han skickade med och att det kopplades in lika som ledlisten .

Jag hittade 2st ledlampor som benämndes positionsljus för 50kr st och som var E godkända.
Dessa borrade jag hål i fronten för och kopplade in dessa i stället för ledlisterena. Var ganska enkel inkoppling då kontaktstyckena sitter bra till. Använde mig av parkerings anslutningarna. Det som inte fungerar tillfredsställande är att om man har autobelysning på när det är ljust så lyser ingenting så man måste köra på belysning på vilket inte spelar någon roll. Bilen besiktades och godkändes med denna installation.
Det bästa av allt är att istället för att betala 14000 kr i bara material så betalade jag 100kr och ca 3timmar i arbete. En bra affär!!

Re: 2a service

26
Hade min Cee'd på service förra veckan. Andra servicen, 6000mil. Gav 6050kr hos unicar i Kungälv, drygt 2000kr billigare än Hedin i Göteborg.

Då fick jag dessutom tillbaka bilen nytvättad och fri lånebil. Mycket nöjd, och nästa service blir tydligen betydligt billigare.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"