Annons

Re: Flimrande ledljus på Ceed

11
HellboyElvis skrev:Som sagt så byts inte hela strålkastaren ut längre, utan endast kretskortet inne i lyktan.
Det är i 99 fall av 100 kretskortet som är felorsaken, LED-slingan håller.
Tack för infon, visste inte att dom ändrat rutinerna för det.
Har besökt min Kia-verkstad idag, och det stämmer.

Dom får dock inte sälja korten löst som reservdel.
Fick pris på ca 2 000 kr för byte på båda sidorna, betydligt mindre än att byta ut hela strålkastarna iaf.
Det får lösa mitt problem.
Annons

Re: Flimrande ledljus på Ceed

12
Samma problem här...Kia Ceed 2013.
Fick vänster sida utbytt för ca. 2 månader sedan på garanti. Samma fel började uppenbara sig på höger sida för någon vecka sedan. Åkte in till Kia verkstad och fick beskedet att garantin löpt ut för 3 veckor sedan.

Tyckte naturligtvis ändå att dom kunde ta på sig detta, dels såklart att det endast överskridit med 3 veckor, men framförallt för att detta verkar vara ett i princip ofrånkomligt fabrikationsfel som alla vet om.
Nämnde då varför inte båda byttes samtidigt då även Kia där jag lämnade in den sade att detta var vanligt förekommande. Men... Dom fick inte byta något i förebyggande syfte blev svaret(!?)

Inte ens när något är så uppenbart fel som det kan bli. Då blir det lite av ett lotteri om kretskortet skall gå precis innan eller precis efter garantitiden slut. Får det verkligen vara så kan man undra?

Hursomhelst fick jag beskedet att hela lyktan behövde bytas, 7000kr. + jobb. Orimligt tyckte jag givetvis, och fick då en "schysst deal", som dom uttryckte det, där dom skulle göra en specialare som jag inte fick tala högt om. Dom skulle då enbart byta kretskortet, som var en del som inte kunde köpas själv och som det behövdes specialverktyg för att lossa. 1900kr. skulle det kalaset gå på.
När jag nu läser att någon fått ett pris på 2000kr. för båda sidor så känns inte min "schyssta deal" speciellt schysst längre...

Dessutom, efter samtal med Kia verkstad idag och personen som nekade mig garantibyte så gällde inte längre "dealen".
Detta efter att jag kontaktat Kia huvudkontor och påpekat vad som hänt hos Kia verkstad. Så nu vägrar dom alltså byta kretskortet och menar att jag enbart har alternativet att byta hela lyktan.

Alltså på riktigt, får det gå till så här är min fråga??

Vad är rekommendation att göra nu? Kolla med annan verkstad? Eftersom priserna också verkar diffa en hel del samt vad dom vill byta ut...

Alternativet är väl att koppla om själv då på något vis, men har varken lust eller kunskap att göra detta, och tycker dessutom att det är helt horribelt att man ens ska behöva fundera på att göra det.

Re: Flimrande ledljus på Ceed

13
Får och får...
Garantigränsen måste dras Någonstans, och efter det får man betala själv. Det är 7 år / 15000 mil, det som inträffar först.

Kretskortet är ju en garanti-ersättningsdel (FFF / QQK) som ingår i reparation och får inte säljas löst, helt rätt. Garantipriset ligger på runt 250:- men är enbart för "in-house" - debitering mot garantiavdelningen.

Re: Flimrande ledljus på Ceed

14
HellboyElvis skrev:Får och får...
Garantigränsen måste dras Någonstans, och efter det får man betala själv. Det är 7 år / 15000 mil, det som inträffar först.

Kretskortet är ju en garanti-ersättningsdel (FFF / QQK) som ingår i reparation och får inte säljas löst, helt rätt. Garantipriset ligger på runt 250:- men är enbart för "in-house" - debitering mot garantiavdelningen.
Jobbar du på KIA eller? Jag vet såklart att gränsen måste dras någonstans, 7 år och 15.000 mil är mer än generöst! Men uppenbarligen behövs det också, har haft fler fel på den här bilen på 3 månader än jag haft på 5-10 år på andra bilar. Och då pratar jag inte slitagedelar...

Det jag säger är att naturligtvis så skulle båda sidor bytts i samband med felet på den ena. För det andra så säger du själv att det är 99 av 100 att det är kretskortet. Varför byter dom inte bara det nu? Fick ju först beskedet att hela lampsatsen behövde bytas. För att sedan få en "deal" där dom byter bara kretskortet... Som sedan togs tillbaka för att jag ifrågasatte! Helt sinnessjukt agerat i mina öron, samt att detta med att byta kretskortet verkar vara standard i andra städer och dessutom till en billigare peng.

Re: Flimrande ledljus på Ceed

16
Mcilroy123 skrev:
HellboyElvis skrev:Får och får...
Garantigränsen måste dras Någonstans, och efter det får man betala själv. Det är 7 år / 15000 mil, det som inträffar först.

Kretskortet är ju en garanti-ersättningsdel (FFF / QQK) som ingår i reparation och får inte säljas löst, helt rätt. Garantipriset ligger på runt 250:- men är enbart för "in-house" - debitering mot garantiavdelningen.
Jobbar du på KIA eller? Jag vet såklart att gränsen måste dras någonstans, 7 år och 15.000 mil är mer än generöst! Men uppenbarligen behövs det också, har haft fler fel på den här bilen på 3 månader än jag haft på 5-10 år på andra bilar. Och då pratar jag inte slitagedelar...

Det jag säger är att naturligtvis så skulle båda sidor bytts i samband med felet på den ena. För det andra så säger du själv att det är 99 av 100 att det är kretskortet. Varför byter dom inte bara det nu? Fick ju först beskedet att hela lampsatsen behövde bytas. För att sedan få en "deal" där dom byter bara kretskortet... Som sedan togs tillbaka för att jag ifrågasatte! Helt sinnessjukt agerat i mina öron, samt att detta med att byta kretskortet verkar vara standard i andra städer och dessutom till en billigare peng.
Det är som HellboyElvis säger, om garanti är giltig på bilen så byte enbart kretskortet i den defekta strålkastaren ut som o om garanti inte finns så är enda alternativet att byte ut hela strålkastaren (om man inte gör som vissa gjort ch kopplar in anades p-ljus). Anledningen till detta är att kretskorten enbart går att köpa som Lös del i samband men att garantireparation görs enligt en specifik TSB som Kia har skickat ut. Dvs löst kretskort FÅR ej säljas över disk till kund eller i samband men reparation utanför garantitiden. Om en verkstad blir ”påkommen” att dom sålt reservdelar som enbart får kopplas till garanti kan dom bli av med sina bonusar från Kia eller ennu värre bli av med akturiseringen.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Flimrande ledljus på Ceed

17
FilipLyxell skrev:
Mcilroy123 skrev:
HellboyElvis skrev:Får och får...
Garantigränsen måste dras Någonstans, och efter det får man betala själv. Det är 7 år / 15000 mil, det som inträffar först.

Kretskortet är ju en garanti-ersättningsdel (FFF / QQK) som ingår i reparation och får inte säljas löst, helt rätt. Garantipriset ligger på runt 250:- men är enbart för "in-house" - debitering mot garantiavdelningen.
Jobbar du på KIA eller? Jag vet såklart att gränsen måste dras någonstans, 7 år och 15.000 mil är mer än generöst! Men uppenbarligen behövs det också, har haft fler fel på den här bilen på 3 månader än jag haft på 5-10 år på andra bilar. Och då pratar jag inte slitagedelar...

Det jag säger är att naturligtvis så skulle båda sidor bytts i samband med felet på den ena. För det andra så säger du själv att det är 99 av 100 att det är kretskortet. Varför byter dom inte bara det nu? Fick ju först beskedet att hela lampsatsen behövde bytas. För att sedan få en "deal" där dom byter bara kretskortet... Som sedan togs tillbaka för att jag ifrågasatte! Helt sinnessjukt agerat i mina öron, samt att detta med att byta kretskortet verkar vara standard i andra städer och dessutom till en billigare peng.
Det är som HellboyElvis säger, om garanti är giltig på bilen så byte enbart kretskortet i den defekta strålkastaren ut som o om garanti inte finns så är enda alternativet att byte ut hela strålkastaren (om man inte gör som vissa gjort ch kopplar in anades p-ljus). Anledningen till detta är att kretskorten enbart går att köpa som Lös del i samband men att garantireparation görs enligt en specifik TSB som Kia har skickat ut. Dvs löst kretskort FÅR ej säljas över disk till kund eller i samband men reparation utanför garantitiden. Om en verkstad blir ”påkommen” att dom sålt reservdelar som enbart får kopplas till garanti kan dom bli av med sina bonusar från Kia eller ennu värre bli av med akturiseringen.
Det e ju sjukt att Kia bara byter kretskort inom garanti. Kia växer ju inte direkt i mina ögon.

Re: Flimrande ledljus på Ceed

19
HellboyElvis skrev:Det som är sjukt är att Kia har 7 års garanti.
Köp en Mercedes och se hur länge du kan nyttja garantin hos dem.
Vad gör du när kamkedjan blir sträckt och måste bytas på en 3,5 år gammal Merca? [Svar: Betala själv]
Men snälla! Så du tycker det e normalt att man byter kretskortet under garanti. Men när man inte har garanti så kan man inte betala för att få detta gjort. Utan måste köpa hela lyktan. Det låter ju riktigt seriöst!!

Re: Flimrande ledljus på Ceed

20
Gaspo skrev:
HellboyElvis skrev:Det som är sjukt är att Kia har 7 års garanti.
Köp en Mercedes och se hur länge du kan nyttja garantin hos dem.
Vad gör du när kamkedjan blir sträckt och måste bytas på en 3,5 år gammal Merca? [Svar: Betala själv]
Men snälla! Så du tycker det e normalt att man byter kretskortet under garanti. Men när man inte har garanti så kan man inte betala för att få detta gjort. Utan måste köpa hela lyktan. Det låter ju riktigt seriöst!!
Jag tycker att du ska va glad att du har den generösaste garantin som finns att ha på en bil? Ett tips är att sluta klaga på det märket du valt att köpa och njut av din Kia istället och sen servicen som medföljer
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"