Annons

Batteriet laddar ur

1
Jaha och så var det nästa problem med min Ceed. Jag har ju som sagt en dieselvärmare på min bil. Nu i dag när jag skulle starta så var det precis att den gick i gång. Batteriet lät urladdat konstigt nog då jag inte använt värmaren mycket. Under körning kom också en varning upp på displayen att batteriet var dåligt laddat och att jag bara borde använda funktionen när tändningen var på? ?

Nåväl, tänker mig att ta ur batteriet och ladda upp det med batteriladdare. I instruktionsboken står det att jag måste koppla bort kablarna om jag ska ladda batteriet när det sitter i bilen. Hur som helst har jag tänkt lyfta ur det och ta med upp i lägenheten för att ladda.

Men hur är det sedan? Är det bara att sätta i igen utan annat att tänka på än att ställa klocka igen? Inget med datan eller något?

I instruktionsboken stod något om att ställa fönsterhissar och klimatanläggning efter att batteriet vart urkopplat, men inget om hur man gör.

Vet någon som kan tala om för mig vad som behöver göras och hur?

Mvh Janne
Annons

Re: Batteriet laddar ur

2
När du tar ut batteriet nollställs klocka och tripmätare.
Sen kan det behövas läras in fönsterläge och radioinställningar/kanaler också.
Har du AUTO-läge på fönsterhissarna, kolla så de fungerar, annars håll knappen till ändlägena så de lärs in igen. Inget avancerat.

Re: Batteriet laddar ur

3
HellboyElvis skrev:När du tar ut batteriet nollställs klocka och tripmätare.
Sen kan det behövas läras in fönsterläge och radioinställningar/kanaler också.
Har du AUTO-läge på fönsterhissarna, kolla så de fungerar, annars håll knappen till ändlägena så de lärs in igen. Inget avancerat.
Kan man inte koppla på en annan 12 V strömkälla innan man "kopplar loss" batteriet från bilen. Då kanske inte klocka och trippmätare nollställs. Kan ju vara något mer också. Radiokod?

Man behöver väl inte ta ur batteriet ur bilen. Det räcker väl med att koppla loss kablarna?
Cee'd CRDi 2016 Special Edition

Re: Batteriet laddar ur

5
HellboyElvis skrev:Man kan koppla på annan strömkälla under tiden, men bäst i ditt fall är nog att bara koppla på en laddare direkt (behöver inte ta loss batteripolerna heller).
Radiokod finns inte.
Ok, Men enligt instruktionsboken så bör man först koppla loss kablarna från batteriet. ? Men jag tycker också att det inte ska behövas och att man bara kan koppla på en laddare.

Hur som helst har jag inte den möjligheten när jag bor i hyreshus och inte har garage. Mycket krångel med att skruva/koppla bort det?


Mvh Janne

Re: Batteriet laddar ur

7
Pratade med Kia verkstaden här i Köping om att mitt batteri laddar ur och frågade även hur det var med garanti. Han menade att det var normalt att batteriet laddar när det vart så kallt ute och att garantin bara gäller i fall det visar att batteriet har något direkt fel. Det har ju varit en väldigt mild vinter sett överlag upplyste jag honom om. Jag har dessutom varit väldigt noga med att köra minst lika länge som jag använt dieselvärmaren. Han tyckte att jag skulle stänga av radio och klimatanläggning med fläkt när jag parkerade bilen för att spara på strömmen.? Det var ett tips han kunde ge. Har någon hört talas om någon som stänger av fläktar, radio och klimatanläggning när de parkerar? Dessutom, hur ska jag få dieselvärmaren att fungera utan fläkt. Jag börjar bli lite trött på alla småfel på min bil och allra helst värmaren som jag lagt ner en hel del pengar på. Jag trodde det skulle bli bekvämt och bra, men det upplever jag det inte som. Jag hade elvärmare tidigare och tyckte det var bra mycket bättre och smidigare. Men då lär man ju ha tillgång till elstolpe. :-/

Re: Batteriet laddar ur

8
Ush vad trött jag börjar bli på min Kia. Bara jäkla strul hela tiden. Nya småfel hela tiden på en ny bil! Nu har jag laddat batteriet och sedan använt dieselvärmaren i 20 minuter. Batteriet är lika urladdat igen?! Halva laddningen kvar som visserligen räcker till att starta bilen, men inte mer. Det blir att ringa verkstaden igen.

Jag ångrar att jag köpte en Kia och att jag installerade dieselvärmare i den. Bilen är inte ens ett år gammal och har varit på verkstad två gånger. Det här blir tredje gången! Jag köpte bilen ny 23 april förra året!


Blä

Re: Batteriet laddar ur

9
Står att du bor i Fagersta, har du kollat med Bilcity i Fagersta? Vad jag hört så är dom bra.
Av egen erfarenhet så skulle jag vilja påstå att köra bilen lika länge som man använt värmaren inte är tillräckligt. När jag använde värmaren i min förra bil i tex 30 min så körde jag bilen betydligt längre än 30 min. Dock inte varje gång men till slut ”dog” mitt batteri också, då köpte jag ett nytt batteri med mer kapacitet. Då gick det bra för mig iallafall. Men köpte mig en ny Sportage GT-line Aut i september och då valde jag elektrisk motorvärmare istället.
Men man kanske helt enkelt ska stoppa i ett batteri med mer kapacitet om man väljer att köpa en bil med dieselvärmare, men det borde verkstaden ha koll på om man tex eftermonterar dieselvärmare på en ny bil som man köpt innan man hämtar ut den.
Kia Sportage GT-Line 2.0 CRDi Aut -17
Harley Davidson Crossbones

Re: Batteriet laddar ur

10
Som Mätz skriver så är batteribyte på sin plats. Original är lite för klena, speciellt när man har installerat dieselvärmare.

Egentligen borde Kia rekommendera att batteriet byts ut vid installation av värmare.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"