Annons

Extra backljus

1
Är det någon som installerat extra backljus på sin Ceed (2012-2017)?
Befintligt backljus fungerar ju bara som varning för eventuella bakomvarande, de är ju knappast till hjälp för den som skall backa i mörker.
Det sägs ju att Lucas (elsystem) var de som uppfann mörkret men jag tror det får tillskrivas den som designat backljuset på dessa bilar.
Annons

Re: Extra backljus

4
Tack Torgskräck för utförligt svar.
Elschema hade varit bra men din beskrivning verkar vara tillräckligt.
Det blir till och riva lite i bagageutrymet någon dag men först införskaffa några bra "lampor".
Blir nog något liknande de du visade, har sett en del nyare bilar med liknande lösningar och de ser bra ut.
Haft några funderingar på om det påverkar garanti?

Re: Extra backljus

5
urbaniutäng skrev:Är det någon som installerat extra backljus på sin Ceed (2012-2017)?
Befintligt backljus fungerar ju bara som varning för eventuella bakomvarande, de är ju knappast till hjälp för den som skall backa i mörker.
Det sägs ju att Lucas (elsystem) var de som uppfann mörkret men jag tror det får tillskrivas den som designat backljuset på dessa bilar.
En LED "glödlampa" som ersättning för den "riktiga" glödlampan skulle kunna ge mycket bättre ljus - har testat - iofs på helt annan bil ...
Kia Soul EV - Titanium Silver - Årsmodell 2018

Re: Extra backljus

7
Jag har en LED i reflektor för vanliga backljuset och det gör noll skillnad mot halogen. Det som skulle märkas är xenon, det hade jag på bilen före 2x35w hid backljus.....det var ljus det.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Extra backljus

8
Xenon som backljus. Wow, har du någon bild på det. Hade varit häftigt.
På min andra bil har jag jag två små LED-kuber (med 4 lysdioder vardera i, tror de är på 12W stycket) monterade på var sin sida om dragkroken.
Ger också ett oerhört bra ljus bakåt.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"