Annons

Monterat dragkrok på en Ceed SW, så här går det till

1
Sökt som en galning på nätet efter en beskrivning på hur montering av drag går till men bara generella beskrivningar funna, vill därför dela med mig av hur jag gjorde.

Köpte en Steinhof svanhalskrok på dragkrokslagret.se
Kostade även på mig en modellanpassad elsats från autoexperten.se för att slippa strömtjuvar och lödanslutning.

1. Demonterade plastskydd under bilen, vänster (tre muttrar och några plastskruvar (bäst att byta ut de senare till nya vid montering, finns billiga på Ebay eller Aliexpress) samt vänster (fyra platskruvar)

2. Demonterade bakre kofångaren. Började med att ta bort bakljus, två skruvar på varje sida, hela insatsen 'dras' sedan loss med lite milt våld. Demontera sedan en bult och två plastskruvar under den blottade ljusinsatsen.

Demontera två stjärnskruvar i hjulhuset, håller både stänkskydd och nedre, främre hörn på kofångare, dessutom ytterligare en platskruv per sida 'under' stänkskydd.

Lossade kontaktstycke till backsensor, vänster sida

Snäppte sedan loss hela skarven från hjulhus snett upp mot bakljusinsats på vardera sidorna.

Kofångarbalken är fastbultad i karossen inifrån med två bultar på vardera sida, hittas vid pennspetsformade styrpinnar, bulta loss och ta med fördel hjälp av nån vänlig själ för att lyfta loss hela paketet.

3. Monterade kroken enligt tillverkarens instruktioner.

4. Gav mig på elanslutning, demonterade förvaringsfack i vardera hörn av skuffen, två stjärnskruvar i varje, även den långa djupa pottan innanför tröskeln.

Lyfte ut hela golvet med förvaringsfack som en enhet.

Snäppte loss tröskel, sitter med en flera synliga plastgrunkor som trycks fast och väl egentligen är engångsgrejejer, går kanske återanvända, det gjorde jag, men ska konsultera nätet för ersättningspluggar om det lossnar.

Snäppte loss 'filtpanelerna' från karmen på vardera sidan, även dessa sitter fast där med engångspluggar samt stjärnskruvar mot golv.

Demonterade styrningsskenor för insynsskydd, sitter med två bultar på varje sida bakom plastpluttar, demonterade anslutning för bagagerumsbelsyning på vänster och 12V-uttag på höger sida.

Min elsats anslöts med kontaktstycke i befintliga sådana, fick klippa en kabel och skarva i matning till dimljus också.

Sedan var det bara att sätta ihop allt i motsatt ordning, på min dragmodell fick jag ta ur lite in kofångare och plastskydd under (vet inte om det krävs för alla dragkroksfabrikat), snäll och mjuk plast som lät sig bearbetas med bågfil och morakniv☺
Annons

Re: Monterat dragkrok på en Ceed SW, så här går det till

2
HASY skrev:Sökt som en galning på nätet efter en beskrivning på hur montering av drag går till men bara generella beskrivningar funna, vill därför dela med mig av hur jag gjorde.

Köpte en Steinhof svanhalskrok på dragkrokslagret.se
Kostade även på mig en modellanpassad elsats från autoexperten.se för att slippa strömtjuvar och lödanslutning.

1. Demonterade plastskydd under bilen, vänster (tre muttrar och några plastskruvar (bäst att byta ut de senare till nya vid montering, finns billiga på Ebay eller Aliexpress) samt vänster (fyra platskruvar)

2. Demonterade bakre kofångaren. Började med att ta bort bakljus, två skruvar på varje sida, hela insatsen 'dras' sedan loss med lite milt våld. Demontera sedan en bult och två plastskruvar under den blottade ljusinsatsen.

Demontera två stjärnskruvar i hjulhuset, håller både stänkskydd och nedre, främre hörn på kofångare, dessutom ytterligare en platskruv per sida 'under' stänkskydd.

Lossade kontaktstycke till backsensor, vänster sida

Snäppte sedan loss hela skarven från hjulhus snett upp mot bakljusinsats på vardera sidorna.

Kofångarbalken är fastbultad i karossen inifrån med två bultar på vardera sida, hittas vid pennspetsformade styrpinnar, bulta loss och ta med fördel hjälp av nån vänlig själ för att lyfta loss hela paketet.

3. Monterade kroken enligt tillverkarens instruktioner.

4. Gav mig på elanslutning, demonterade förvaringsfack i vardera hörn av skuffen, två stjärnskruvar i varje, även den långa djupa pottan innanför tröskeln.

Lyfte ut hela golvet med förvaringsfack som en enhet.

Snäppte loss tröskel, sitter med en flera synliga plastgrunkor som trycks fast och väl egentligen är engångsgrejejer, går kanske återanvända, det gjorde jag, men ska konsultera nätet för ersättningspluggar om det lossnar.

Snäppte loss 'filtpanelerna' från karmen på vardera sidan, även dessa sitter fast där med engångspluggar samt stjärnskruvar mot golv.

Demonterade styrningsskenor för insynsskydd, sitter med två bultar på varje sida bakom plastpluttar, demonterade anslutning för bagagerumsbelsyning på vänster och 12V-uttag på höger sida.

Min elsats anslöts med kontaktstycke i befintliga sådana, fick klippa en kabel och skarva i matning till dimljus också.

Sedan var det bara att sätta ihop allt i motsatt ordning, på min dragmodell fick jag ta ur lite in kofångare och plastskydd under (vet inte om det krävs för alla dragkroksfabrikat), snäll och mjuk plast som lät sig bearbetas med bågfil och morakniv☺
Bra läsning. Det råkar inte vara gt line du monterade kroken på? Föresten har du bilder på jobbet? Lägg gärna upp dom här. :)

Re: Monterat dragkrok på en Ceed SW, så här går det till

8
Köpte krok Westfalia, behövde inte demontera bakre kofångaren då den gick att "bända" in, glöm ej att skrapa bort underredsmassa där balken fästs (endast höger sida har massa). Också elstats från autoexperten, 7-polig och lätt att montera.

Det gick mycket snabbt och smidigt att montera då jag hade tillgång till lyft... sparade väl en 6000kr på att göra det själv
Ceed SW 1.6CrDI -2014
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"