Annons

Garanti återgärd

1
Hej ! Jag har en Kia ceed 2013 sw

Har frågor angående bubblor som uppkommit vid 3 av 4 dörrar ungefär där dörrlisten hamnar när man stänger dörren.

Hörde av mig om detta till Kia återförsäljare och de skicka in bilder till Kia. Fick svar att detta är yttre skador så täcks inte av garanti.

Men jag kan inte se några speciella skador som uppkommit av grus eller liknade.. ser ut som bubblar ( galvsläpp)? Är rädd det ska spricka så småningom och bli värre.

Är detta nått som täcks av garanti ? Rostskyddgaranti / lackgaranti ?

Köpte bilen efter 1800 mil.. skicka in den på lackförsegling och tvättat den (handtvätt) nästan varje vecka..och bilen är bara 3 och ett halvt år gammal..

Har en gammal skoda från 98 som 100 gånger värre i dörrkanterna men ingen som helst rost eller släpp där.

Ska se om jag kan lägga upp bilder. Vill gärna ha era synpunkter !
Senast redigerad av Rojjbin den 04 apr 2016, 20:15, redigerad totalt 1 gånger.
Kia cee'd Sportswagon 1.6CRDI -13
Bilagor
Och här 20160404_201522.jpg Och här Visad 4924 gånger 611.57 KiB
Hoppas det syns något 20160404_200752.jpg Hoppas det syns något Visad 4927 gånger 665.73 KiB
Annons

Re: Garanti återgärd

2
Skulle stå på mig om jag var i din sits. Finns det inga andra skador på plats, eller att de kan påvisa något annat felaktigt användande av bilen så borde en 3-4år gammal bil inte se ut såhär. Det där kommer eskalera och bli ytterligare angrepp.
Kia Cee'd Sportswagon 1,6CRDi DCT7 GT-Line -2016

4
Det ser illa ut. Har Kias garantiavdelning sagt nej och påvisar yttre skada (stenskott, som det faktiskt ser ut att vara i grunden) så är chansen liten att få det åtgärdat på garanti.

Re:

5
HellboyElvis skrev:Det ser illa ut. Har Kias garantiavdelning sagt nej och påvisar yttre skada (stenskott, som det faktiskt ser ut att vara i grunden) så är chansen liten att få det åtgärdat på garanti.
Hur får du stenskott där? Sitter väl en dörr ivägen.....som isf borde ha dessa märken?
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re:

6
HellboyElvis skrev:Det ser illa ut. Har Kias garantiavdelning sagt nej och påvisar yttre skada (stenskott, som det faktiskt ser ut att vara i grunden) så är chansen liten att få det åtgärdat på garanti.
Där tycker jag du har fel förutom i att det ser illa ut. Ser ju ut att komma underifrån helt klockrent utan synliga skador/jack. Pinsamt att kia inte tar detta. ÅF kan ju ta detta på goodwill annars är det sjukt dåligt

Stenskott under en list........ just sayin :clap:

PS har hört fler ceed JD ägare som haft liknande lackskador på samma ställe som Ts vilket är lite oroväckande. kanske detta Problem blir i klass med rosten på bakluckorna på gen 1 och 2 som är mkt vanligt
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Garanti återgärd

9
Måste vara ett av de mer självklara fallen jag sett.
Klart som korvspad att det ska tas på nybilsgarantin eller lackgarantin!
Allt annat är ta mig fan en skandal och ska omgående eskaleras!

Nu blev jag nästan upprörd. :)
KIA Ceed Executive 2013.
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"