Annons
Annons

Re: Bränsleförbrukning automat 6-stegad /7-stegad DCT

12
Hej! Hämtade ut en Ceed Gt DCT låda och kör 4-mil enkel till jobbet mest 90-100 sträckor och med gammel Ceeden 2013 manuell disel så låg jag på runt 1900/varv vid 100 men verkar som den 7-stegade lådan ligger lite under 1900/varv vid 100 så hoppas det blir liknande förbrukning som på gammel ceeden (0,53).Positivt att det bara skilde 200 kr i årsskatt mot enmanuell :) för var lite orolig att skatten skulle vara mycket högre och 1311/årsskatt är väl godkänt :?:
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Bränsleförbrukning automat 6-stegad /7-stegad DCT

13
Vilken skillnad att köra med DCT lådan som verkligen växlar bra och det blir en annan typ av bilkörning :D Det är lätt att tänka att man inte behöver en automat om man som i mitt fall kör längre sträckor som pendling till jobbet men måste säga det att med farthållare och DCT lådan fungerar det utmärkt och har den inställd på ECO och ligger på 0.52 milen.Ligger man i 100/h så varvar den 1700/v och det ska bli intressant när bilen har rullat 1000/mil och se om förbrukningen kanske sjunker lite till för den erfarenheten har jag haft på dom andra ceedarna jag har haft.Som det fungerar nu så ångrar jag mig inte att jag tog DCT lådan :thumbup:

PS:Är det fler än jag som upplever att man sitter lite högre i GT om man jämför med äldre ceedar?
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"