Annons

Bränsleförbrukning automat 6-stegad /7-stegad DCT

1
En tråd om bränsleförbrukning för oss som kör ceed med automatlåda!

Just nu så är det bästa jag kört på en tank 0.49 (långkörning) då med 4 personer och fullastad. Hastigheter mellan 70-120
mestadels 100-120 dock inte över 120 förutom vid lite omkörningar! Kör på Miles diesel och har alltid i redline 85 plus vid varje tankning

Blandad körning ligger jag just nu mellan 0,62-0,69 med vintersulorna på
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5
Bilagor
image.jpeg image.jpeg Visad 5698 gånger 58.72 KiB
Annons

Re: Bränsleförbrukning automat 6-stegad /7-stegad DCT

3
Delarium skrev:Av vilken anledning kör du i redline 85 plus?
Motorn går mjukare och tystare mindre knackljud, Även förbrukningen tycks gå ner marginellt. Själva anledningen är att jag tror det är bra att få lite extra smörjning av bränslesystemet mtp miljödieseln.

I min förra ceed körde jag också med det från och med att den var ny. Inte haft några problem med partikelfiltret vilket jag var lite orolig för i början!

PS en flaska räcker flera omgångar
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Bränsleförbrukning automat 6-stegad /7-stegad DCT

6
Kilkenny skrev:Nu har jag kört min 750 mil och den drar 6.3...På kia sa dom när jag frågade om förbrukningen när bilen gått typ 100 då låg den på 6.7 att jag skall vänta tills minst 500 mil innan den går ner ordentligt...den e törstig denna bil eller?
Har också tänkt/tyckt samma sak. Men tror det hänger ihop mer med hur man kör. Mer än vad man kanske tror. Slog på ECO-läget och låg och fiskörde i 100 på 100-sträcka, då började snittförbrukningen dala ordentligt. Har provat kortare sträckor i stan att fisköra, även då sjuker förbrukningen till i alla fall 0,45. Men sen verkar det stopp, i alla fall för mig (själv i bilen utan last).
Kia Cee'd Sportswagon 1,6CRDi DCT7 GT-Line -2016

Re: Bränsleförbrukning automat 6-stegad /7-stegad DCT

10
Nu kör jag med manuel låda, men det jag läste innan var att landsvägskörning var 70-90km/h. För varje 10km/h ökning av farten över 90km/h så går förbrukningen upp med 0,1L per 10km.

Borde vara något liknande för de som kör med dubbelkopplingslåda.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"