Annons

Spricka i skinnet efter 5900mil... Garanti förhoppningsvis, eller??

1
Mitt andra inlägg här. :)
Precis nybliven ägare till en KIA Ceed Executive som jag tror att jag kommer att trivas bra med!
Har en del småsaker som jag tänker försöka få åtgärdat via garantin, och idag upptäckte jag en spricka i skinnet i förarstolens sitts. Någon som råkat ut för liknande skador och fått detta åtgärdat via garantin?

Förväntar mig att detta går på garantin fullt ut förstås, då det omöjligt kan vara normalt på tre år och 5900mil, men vad anser ni? Bör jag "sälja in" detta på något speciellt sätt vid reklamationen, eller?

Det är alltså förarstolen vänstra sits, mot förardörren.
Bilen är en KIA Ceed executive som är uttagen aug 2012, och har gått 5900mil.
IMG_2120.JPG IMG_2120.JPG Visad 5381 gånger 763.82 KiB
KIA Ceed Executive 2013.
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic
Annons

Re: Spricka i skinnet efter 5900mil... Garanti förhoppningsvis, eller??

2
Blir nog svårt, det sa verkstaden om min tygklädsel som ruggat sig och bilen är uttagen 23/5-15 och har 640mil på mätaren.

Svarade bara att nekar de får de ringa mig för det blir arn och advokat de får käfta med, bilen hara garanti. Bara för de skrivit "etc" i villkoren är det inte bara att neka som de känner för, de lovar 7 år nybilsgaranti.

Så bråka på av fan med arn och allt du kan, konsumentrådgivaren osv.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Spricka i skinnet efter 5900mil... Garanti förhoppningsvis, eller??

4
Fredrik_S skrev:Det där ser inte ut att vara "skinn", har samma bit i min med tygklädsel och det kan omöjligt vara riktigt skinn...

Skinn kan få sprickor men är fortfarande skinn, det man ser på bilden som spruckit ser ut som fuskskinn/konstläder, riktigt skinn har inte syntetisk baksida :wave:
Nja, min Mazda Miata har har 100% äkta skinn och där finns det också en nötskada som påminner om detta, men inte riktigt på samma sätt. Tror att det är för enkelt att bara säga "syntetiskt" baksida, men förstår vad du menar.
Det är ju helt klart "Faux leather" iallafall dom här bitarna på sidan...
Undrar hur det är med själva "sitt och ryggdelen" om det är äkta skinn där eller om det också är fake.

Ska bli intressant att se hur dom resonerar på verkstaden.
KIA Ceed Executive 2013.
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic

5
Det händer mycket under 3 år och drygt 5000 mil. Yttre åverkan tror jag svaret blir. Dvs. Ingen garanti.
Men det är bara min gissning. Hör med verkstaden snarast.

Re:

6
HellboyElvis skrev:Det händer mycket under 3 år och drygt 5000 mil. Yttre åverkan tror jag svaret blir. Dvs. Ingen garanti.
Men det är bara min gissning. Hör med verkstaden snarast.
Absolut, men om man som tillverkare säger sig lämna 7års nybilsgaranti från fabrik, då ska också sätet hålla för normalt brukande i 7år. På bilden ser man ju tydligt att det inte handlar om "yttre åverkan", utan om en bristfällig tillverkning/kvalitet, och då "ska" det ju gå på garantin. Så här är det iallafall i teorin. :) :) :) :lol:
KIA Ceed Executive 2013.
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic

Re: Spricka i skinnet efter 5900mil... Garanti förhoppningsvis, eller??

8
jonjak skrev:Usel kvalitet. Fick min utbytt efter ca 5000 mil, precis likadana sprickor! Klagade så fort jag såg eländet och fick det på garantin.
Hoppla!
Skönt att höra att du fick igenom det.
Det ger mig lite extra "råg i ryggen" att felanmäla! :)
KIA Ceed Executive 2013.
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic

Re: Spricka i skinnet efter 5900mil... Garanti förhoppningsvis, eller??

9
Plutoorjan skrev:
jonjak skrev:Usel kvalitet. Fick min utbytt efter ca 5000 mil, precis likadana sprickor! Klagade så fort jag såg eländet och fick det på garantin.
Hoppla!
Skönt att höra att du fick igenom det.
Det ger mig lite extra "råg i ryggen" att felanmäla! :)
Kan meddela att det inte var några som helst problem att få detta utbytt på garantin!
Ny klädsel beställd och ska monteras den 9/12.
Skönt att slippa att tjafsa....
KIA Ceed Executive 2013.
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"