Förjävla skumt. Var ute och körde idag och skulle köra om en vägsnigel. Petar i fyran, trampar gasen i botten och kör om. Men bilfanskapet varvar betydligt mer än vanligt.
Provar sedan ett par rejäla gasningar på både 4:an, 5:an och 6:an. Bilen "tappar draget" men varvtalet ökar snabbt från 2000 till dryga 3000 varv, sen släpper jag av.
Nån som varit med om nåt liknande? Precis som om man trycker ner kopplingen halvvägs & gasar..
Blir ett besök på Hedin imorrn..
(2013, 1,6 crdi)
Annons
Re: Manuell slirar på koppling vid fullgas?
2Och naturligtvis har det lagat sig självt över natten och allt funkar som det ska..
Hedin hade aldrig hört talas om nåt liknande. Jaja, kanske bara händer var 4000:e mil
Hedin hade aldrig hört talas om nåt liknande. Jaja, kanske bara händer var 4000:e mil
Manuell slirar på koppling vid fullgas?
3Jag hade en Toyota corolla med precis samma symtom. Den hade då gått 6000 mil.
Att kopplingen skulle vara slut redan var uteslutet.
Tyvärr hade min nybilsgaranti gått ut för ett halvår sedan.
Så Toyota ville ha 12 papp för att byta koppling.
Åkte till en lite mindre verkstad, skulle kosta 7500:-.
När de väl börjar plockar ner lådan, ser de att packningen är kass, så det har kommit olja på lamellerna.
Så det gick på försäkringen, 5000:- självrisk.
Så olja på lamellerna kan det även vara i ditt fall kanske.
För att testa kopplingen kör i 50-60 i fyrans växel och ge fullgas. Tryck snabbt på kopplingen och släppt den lika fort. Är kopplingen som den skall, skall den ta direkt fast du ger fullgas. Slirar den,
Boka tid.
Att kopplingen skulle vara slut redan var uteslutet.
Tyvärr hade min nybilsgaranti gått ut för ett halvår sedan.
Så Toyota ville ha 12 papp för att byta koppling.
Åkte till en lite mindre verkstad, skulle kosta 7500:-.
När de väl börjar plockar ner lådan, ser de att packningen är kass, så det har kommit olja på lamellerna.
Så det gick på försäkringen, 5000:- självrisk.
Så olja på lamellerna kan det även vara i ditt fall kanske.
För att testa kopplingen kör i 50-60 i fyrans växel och ge fullgas. Tryck snabbt på kopplingen och släppt den lika fort. Är kopplingen som den skall, skall den ta direkt fast du ger fullgas. Slirar den,
Boka tid.
Re: Manuell slirar på koppling vid fullgas?
4När det väl börjat slira på din Corolla, höll det i sig eller kunde bilen funka felfritt i perioder?johanlindskog skrev:Jag hade en Toyota corolla med precis samma symtom. Den hade då gått 6000 mil.
Nu funkar Ceeden felfritt igen. Ingen tendens alls till slir. Lurar på om det kan va nåt med elektroniken som spökade? hmmm..
Manuell slirar på koppling vid fullgas?
5Var några år sedan, men har för mig att när det väl kom så var det kvar. Men kom nog lite smygande.
Re: Manuell slirar på koppling vid fullgas?
6Gammalt inlägg visserligen men jag har också en Kia som gör likadant.
Jag kan inte köra om. Den bara slirar så fort jag gasar för omkörning.
Vad gjorde du åt det?
Jag kan inte köra om. Den bara slirar så fort jag gasar för omkörning.
Vad gjorde du åt det?
Re: Manuell slirar på koppling vid fullgas?
7Det blir kopplingsbyte.
Har du garanti kvar på bilen och det visar sig vara ett oljeläckage från motor och/eller växellåda som orsakat slirande koppling, går det på garanti.
Har du garanti kvar på bilen och det visar sig vara ett oljeläckage från motor och/eller växellåda som orsakat slirande koppling, går det på garanti.
Re: Manuell slirar på koppling vid fullgas?
9Verkstaden konstaterade olje mellan motor å växellåda så det går på garantin.