Annons

Ljuddämpning KIA CEED SW 2020 inför ny stereo

1
Tänker montera in en avsevärt bättre bilstereo än originalet med inriktning på ljudkvalité
För att få bra ljud i bilen får man börja med ljuddämpningen om det skall bli något hyfsat av det.
Tar och lägger upp lite bilder efterhand jag blir klar, det är en hel del jobb.
Dämpmattorna är gjorda av Butylgummi med ett aluminiumskikt och en del är skum eller kombination av båda

Hjulhus, KIA hade dämpat rätt bra men jag la på lite extra dämpmatta på plastinnerskärmen och i hjulhusen
Hjulhus Hjulhus
Hjulhus Hjulhus
Tak - det var inte så mycket lägger på extra och ser vad det gör
Före
Tak före Tak före
Efter
Tak efter Tak efter
När jag ändå hade ur innertaket fick det ett lager dämpning, troligen gör det inte så mycket
Innertak efter Innertak efter
/Conny
Annons

Re: Ljuddämpning KIA CEED SW 2020 inför ny stereo

2
ConnyK skrev:Tänker montera in en avsevärt bättre bilstereo än originalet med inriktning på ljudkvalité
För att få bra ljud i bilen får man börja med ljuddämpningen om det skall bli något hyfsat av det.
Tar och lägger upp lite bilder efterhand jag blir klar, det är en hel del jobb.
Dämpmattorna är gjorda av Butylgummi med ett aluminiumskikt och en del är skum eller kombination av båda

Hjulhus, KIA hade dämpat rätt bra men jag la på lite extra dämpmatta på plastinnerskärmen och i hjulhusen
KIAHjulhus2.jpg
KIAHjulhus3.jpg

Tak - det var inte så mycket lägger på extra och ser vad det gör
Före
KIATakFore.jpg
Efter
KIATakEfter.jpg
När jag ändå hade ur innertaket fick det ett lager dämpning, troligen gör det inte så mycket
KIATakInnerEfter.jpg

/Conny
Grymt! Ja jisses innertaket har absolut inget isolering överhuvudtaget. När det regnar kraftigt eller haglar så låter sinnesjukt mycket i bilen. Samma när det fryst vatten på taket som sedan släpper jisses man hör verkligen allt på taket. Isolering/ljuddämpning är inte Kias prioritet direkt.

Re: Ljuddämpning KIA CEED SW 2020 inför ny stereo

4
Det kommer att gå att köra orginal huvudenhet men det är inte så roligt (radio kommer den vägen), brukar köra Bluetooth streamat direkt från telefon till DSP (signalprocessorn).
Man får då möjlighet att köra i format som FLAC så man slipper ljudförstörande format.
Större delen av anläggningen kommer från min förra bil ( http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36338 )
Nu håller jag på att leta dörrsidor fram som jag kan såga i men det verkar vara dåligt med kvaddade CEED på skroten.
/Conny

Re: Ljuddämpning KIA CEED SW 2020 inför ny stereo

5
Fortsättning i bagageutrymmet.

Före dämpning
Före dämpning Före dämpning
Efter dämpning
Efter dämpning Efter dämpning
Efter dämpning Efter dämpning
Nu dämpades det irriterande dånet när man kör på motorvägen till jobbet så det har gjort nytta :-).
Om det är taket eller bagagedämningen eller kombination vet jag inte.
Nästa steg är bagageluckan som alltid är svår pga av dämpningen är tung så man får kompromissa så luckan orkar upp och dörrar.
/Conny

Re: Ljuddämpning KIA CEED SW 2020 inför ny stereo

6
ConnyK skrev:Fortsättning i bagageutrymmet.

Före dämpning
KIASkuff1.jpg

Efter dämpning
KIASkuff2.jpg
KIASkuff3.jpg

Nu dämpades det irriterande dånet när man kör på motorvägen till jobbet så det har gjort nytta :-).
Om det är taket eller bagagedämningen eller kombination vet jag inte.
Nästa steg är bagageluckan som alltid är svår pga av dämpningen är tung så man får kompromissa så luckan orkar upp och dörrar.
/Conny
Grymt jobbat!! Bagageutrymmet ska jag lätt ge mig på om man får bort en del av vägljudet. Vad använde du för material?

Re: Ljuddämpning KIA CEED SW 2020 inför ny stereo

7
Jag körde med CTK Dominator dämpmatta 2+4mm i bagaget, nackdelen med dessa är att det är dubbla tjockleken på aluminiumskiktet (0,2mm)= besvärliga att forma.
Har testat många olika märken och märker ingen större skillnad mellan dom men om man vill använda sig av smidiga så ta "normaltjockleken" med 0,1mm aluminiumskikt av något märke.
Har kört med Gladen, CTK, STP, Silent Coat och alla har varit bra och det finns ännu fler märken
Till taket avvände jag mig av Gladen Aero-Multi dämpmatta.
För de som bara använt sig av "asfaltsmattor" och testar dessa som består av en mjukt kladd med aluminiumskikt går man inte tillbaka, det är så mycket smidigare.
/Conny

Re: Ljuddämpning KIA CEED SW 2020 inför ny stereo

8
ConnyK skrev:Jag körde med CTK Dominator dämpmatta 2+4mm i bagaget, nackdelen med dessa är att det är dubbla tjockleken på aluminiumskiktet (0,2mm)= besvärliga att forma.
Har testat många olika märken och märker ingen större skillnad mellan dom men om man vill använda sig av smidiga så ta "normaltjockleken" med 0,1mm aluminiumskikt av något märke.
Har kört med Gladen, CTK, STP, Silent Coat och alla har varit bra och det finns ännu fler märken
Till taket avvände jag mig av Gladen Aero-Multi dämpmatta.
För de som bara använt sig av "asfaltsmattor" och testar dessa som består av en mjukt kladd med aluminiumskikt går man inte tillbaka, det är så mycket smidigare.
/Conny
Ok tack!

Re: Ljuddämpning KIA CEED SW 2020 inför ny stereo

10
Inte mycket dämpning här Inte mycket dämpning här
Dämpmatta + skumdämpning Dämpmatta + skumdämpning
När jag köpte bilen och provkörde visste jag att den var högljudd men viss asfalt var lite väl enligt mitt tycke och man kanske vänjer sig.
Baksätet är nu på plats och jag märker hur mycket dämpningen hade gjort vart jag riktigt nöjd, mycket arbete men det gav resultat.
Framdörrarna är kvar men jag letar efter begagnade dörrsidor men har inte hittat några än (kommer att såga i dom och måste kunna återställa bilen)

/Conny
Senast redigerad av ConnyK den 02 jun 2020, 21:10, redigerad totalt 5 gång.
Skriv svar

Återgå till "Projekt"