Annons

Batterierna i TMPS sensorerna.

1
Hej

Ni som har/haft fälgar med TMPS sensorer. Hur länge räcker batterierna i dem?
När de tar slut så undrar jag om det går att byta till nya batterier eller måste man byta till
nya ventiler med TMPS sensorerna helt och hållet ?

Ha en bra dag och en skön sommar !

TheFlyer
Kia Carens Advance PLUS Automat DCT 2018
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018
Annons

Re: Batterierna i TMPS sensorerna.

3
Lite sent svar, precis som Pederd skriver måste hela sensorn bytas ut, enheten är kapslad. Är du händig och har mycket vilja går det möjligen att byta batteri ingen att rekomendera, finns relativt billiga eftermarknads som gör jobbet precis lika bra som original.

Livslängden beror helt och hållet på däcket tid i rörelse, enkelt förklarat sensorn sänder signaler vid rörselser och går ned i strömspar utan rörselse.

För att maximera livslängden bör ej däcken flyttas/rullas under vinter/sommar förvaringen.
De flesta sensorer har speciella strömsparlägen för förvaring, utan rörelse under längre preioder minnimeras förbrukningen.
Värt att tänka på: om däcken roteras/flyttas under vinter/sommarförvaringen avbryts ofta denna funktion.
Åker du ca 1500-2000/år bör de hålla upp mot 5 år förutsatt att du byter mellan sommar/vinterdäck.

Långt inlägg om liten pryl hoppas det gav lite mera info, fråga gärna om du har fler funderingar

Re: Batterierna i TMPS sensorerna.

5
YPMS-givare är inget krav på bilar i Sverige, sedan bilarna tagits i bruk. Man får därför, när man byter däck, montera dessa utan att montera TPS.givare.
Det uppstår dock ett problem. Bilens system kommer att ge en felindikering på instrumenteringen som inte går att kvittera bort. Jag har frågat min återförsäljare om de kan programmera bort denna funktion i systemet. Men jag får inget klart besked. Är det så att generalagenten inte tillåter sina återförsäljare att göra programändringar i
systemet?
Se Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2010:2 (Inga krav på TPMS när fordonet är i bruk).
Skriv svar

Återgå till "Carens"