Annons

Byte av bromsbelägg bak, Cee'd 2007-

1
Denna guide ger instruktioner för byte av bakre bromsbelägg på första generationens Kia Cee'd.

Börja med att klossa framhjulen och se till att ha en växel ilagd så att bilen inte rullar iväg medan du arbetar. Lossa sedan hjulmuttrarna medan bakhjulen är kvar på marken. OBS! Skruva inte bort dem, utan lossa bara ett kvarts varv så att de inte sitter stenhårt.

Hissa upp bilen. Detta sker med fördel med hjälp av en garagedomkraft. Lämplig lyftpunkt är mitt på bakaxeln:
Bild
Ta sedan bort bakhjulet. Det ser då ut såhär:
Bild
Bromsbeläggen sitter väldigt lättåtkomliga på den här bilen. Börja med att lossa den övre bulten som håller oket/kolven. Använd med fördel spärrskaft och hylsa. Storleken är 14 mm.
Bild
Med lite tur så kan du nu svänga ut oket med kolven, annars får du lossa lite på den undre bulten också. Slutresultatet av det här momentet ska se ut såhär:
Bild
Bromsbeläggen sitter inte fast mer än att man kan bända bort dem med en flat skruvmejsel. Beläggen kommer troligen att gå sönder lite, så det kan vara en bra idé att blåsa rent när de är borta. Tänk på att det är belägg på båda sidor om bromsskivan :)
Bild
När du köper belägg får du oftast med en monteringssats (metallbleck som sitter längst ut). Den är knepig att få dit bra, så det är upp till dig om du vill använda de nya eller låta de gamla sitta kvar. Om de gamla är fräscha och hela funkar de alldeles utmärkt. Beläggen ser olika ut beroende på om de ska sitta på in- eller utsidan. Det övre sitter på utsidan, det under på insidan (plan yta där kolven trycker på).
Bild
När beläggen är på plats måste kolven pressas in (eftersom mer material på beläggen gör att de tar större plats). En tving med pistolgrepp funkar ypperligt om man har en, annars duger en stor rörtång. Akta gummidamasken som sitter runt kolven (en tving har ofta gummiskyddade tryckytor = bra) och pressa sedan in kolven tills du kan få på den över beläggen.
Bild
När man sedan ska skruva ihop oket är det lättast att dra bulten med handkraft tills det tar stopp, sen fram med verktyg. Om bulten bara snurrar får man hålla emot på muttern som sitter utanför bulten, den är 17 mm och hålls bäst med en fast nyckel.

Sen är det bara att sätta på hjulet och tuta och köra! Glöm inte att kolla bromsvätskenivån också!
Låst

Återgå till "DIY (Do it yourself)"