Annons
Annons

Re: Fyrhjulsdrift

12
Fyrhjulsdriften är aldrig inkopplad under körning i normala förhållanden. Den kopplas in vid behov (auto) om knappen inte är intryckt.
4WD kan kopplas till manuellt med knappen och är då aktiverad upp till 30 kmh. Kopplingen på bakaxeln släpper därefter succesivt upp till 40 kmh oavsett om knappen är intryckt eller ej.
På nyare versioner kan systemet gå in och reglera bakhjulsdrivningen även i högre hastigheter, men det sker per automatik vid behov, och det är primärt ESC-systemet som används då.

Re: Fyrhjulsdrift

13
HellboyElvis skrev:Fyrhjulsdriften är aldrig inkopplad under körning i normala förhållanden. Den kopplas in vid behov (auto) om knappen inte är intryckt.
4WD kan kopplas till manuellt med knappen och är då aktiverad upp till 30 kmh. Kopplingen på bakaxeln släpper därefter succesivt upp till 40 kmh oavsett om knappen är intryckt eller ej.
På nyare versioner kan systemet gå in och reglera bakhjulsdrivningen även i högre hastigheter, men det sker per automatik vid behov, och det är primärt ESC-systemet som används då.
Så vid normal körning är bara framhjulsdrift bara inkopplad med knappen avaktiverad, men vid lansvägskörning säg 100km/h och det är snösträng/modd då kopplar den in vid behov??

Det var någon som skrev att den är aktiv bara till 40 km/h och över det är den bara framhjulsdriven oavsett körförhållanden,men det är fel??

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Fyrhjulsdrift

14
För att svara på dina frågor Artic10 så är svaret på din första fråga ja.
AWd systemet är ALLTID inkopplat även i hastigheter på 100 km/h. Bilen driver här om allt är normalt endast med framhjulen. Dock kör du över en snösträng och får problem så kopplas Awd systemet in tillsammans med övriga säkerhetssystem och hjälper till att reda upp situationen.
Din andra fråga . Knappen låst fyrhjulsdrift då kraften är lika på alla fyra hjulen används som jag skrev endast då du drar upp båten. Den skall inte vara inkopplad vid normal körning. Glömmer du att koppla ur knappen så så känner systemet av att du glömt knappen och kopplar då ur den vid 40 km/h. Det är som du skriver fel som påstods i inlägg ovan att bilen endast är tvåhjulsdriven över denna hastighet.
Lite mer information om hur systemet fungerar finns på Kias sida längst ner
Kia.com/se/nya-bilar/bilmodeller/fyrhjulsdrift
eller om du söker på
Kia Awd Dynamax Magna Powertrain
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell

Re: Fyrhjulsdrift

16
bertil7 skrev:Knappen låst fyrhjulsdrift då kraften är lika på alla fyra hjulen
Liten tillrättavisning bara. Det är ingen diffspärr på bilarna utan den fördelar enbart kraften från växellådan 50/50 mellan fram och bak. Med det hindrar inte hjulen till att spinna fritt.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Fyrhjulsdrift

17
Står det AWD? Har för mig det står på emblemet. Så är det riktig fyrhjulsdrift eller den oriktiga?

Vad jag förstått betyder AWD att när du drar upp bilen från båtrampen så kommer den eventuellt driva på alla 4 hjulen. Bilen kan driva på vänster fram och höger bak, eller två hjul i fram och ett i bak. Det är alltså ingen garanti att den driver på alla 4? För det behövs väl diff spärr. 40 km/h är hög hastighet för en bil med diff spärr, alltså full drivning på alla 4 hjul. Då roterar alla 4 hjulen med samma hastighet. Tror jag svarade på min dråga själv nu. AWD är inte riktig 4 hjulsfrift. Sportage skulle vara extremt svårkörd i 40 km/H med diff.

Det är synd de inte gör 2wd med diffspärr, det är nog bättre än AWD. Om AWD nu inte garanterat driver på alla 4 hjulen.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"