Annons

Recension 14 månader med Kia Sportage bensinare 2012

1
Jag har tidigare ägt en Volvo V70 2011 diesel och en gammal Volvo 850, men i grund och botten gillar jag amerikanska bilar. Hemma i garaget har jag en superfin Chevrolet Caprice 77a, med V8, som jag använder så mycket jag kan, som i dagens läge är mycket finare än min Sportage. Den spyr ut avgaser och stinker apa för de som står i en elbil bakom och tar lika mycket bränsle som en Kia Sorento. Men jag lägger inte så mycket energi på det, jag besiktar den vartannat år och bilprovningen släpper igenom den med 5,00 i CO med ett leeende. Inte 0,05 :) Utan 5,00 ! Utan katalysator och bortplockad avgasrening för att få ut alla HK man kan. Men staten har sagt att man får ha det så på en 42 år gammal bil, så då har jag det så :)

Chevan är pappas föredetta bil och kommer få tjänstgöra hos sonen i många många år till och passsera alla miljözoner, nästan.

Men nu vill jag ju spara på Chevan eftersom jag som liten pojke fått åka omkring i den med vattenkammat hår och vi har varit på många resor genom DDR och Polen med den, så den är full av minnen och jag vill inte få den sönderslagen av miljöaktivister och elbilsfantaster, så den får tjänstgöra på picknickar och långresor, under bevakade former.

Killen som vuxit upp med V8 sen barnsben hade äntligen hittat en bra vardagsbil, som såg snygg ut, en Sportage 2012a

Jag hade tidigare ringt runt på lite sportage på blocket på bensinare och dieslar, erfarenheterna var blandade, en bil hade avbruten nyckel, det kostar bara 1000 sa säljaren, men i verkligheten kostade nyckeln 3000 hos Kia. Hmm köpa bil på blocket, det är verkligen en utmaning.

Efter mycket velande mellan bensin och diesel sommaren och hösten 2017 köpte jag i december 2017 en vit Kia Sportage 1,6 komfort, 1 ägarbil, med Westfalla drag monterat ( 6000 kr) med brutet serviceprotokoll. Jag ville ha en bil som var lättmekad, som en V8, så valet föll på en bensinare. Den såg ut som en gammal Toyota motor från 1980 när man öppnade huven, bra tänkte jag. Senaste servicen var vid 5000 mil och mätaren stod nu på 7300 mil. Jag ringde upp killen, en Malmöbo. Han hade haft bilen som privatbil, men använde en tjänstebil mest. Så Sportagen hade gått nån resa tlil Belgien på semesterresa sen lite runt i Malmö på shoppingturer. Jag satte in 1000 kr i handpenning och tog kvällståget till Malmö från Norrköping.

När jag kom fram var bilen i princip felfri , 1 ägare och jag fick den för 94 500 kronor december 2017. Rena kapet, vem behöver garanti lixom. Kan man inte göra så en bil går felfritt i 20 år så ska man nog inte tillverka bilar. Dessutom så täcker Länsförsäkringars försäkring upp för motorfel och elfel upp till, hmm var det 10 000 mil eller 12 000 mil, har glömt.

Efter 14 månader med bilen har jag bytt bakre bromsbelägg, multirem, luftfilter och gjort två oljebyten. Mätaren står idag på 10 000 mil.

Varje oljebyte tar cirka 60 minuter, så nu vet ni varför oljebytena tar så lång tid hos verkstaden. 15 minuter att skriva bort plastkåpan, 15 minuter att tömma oljan, 15 minuter att skruva dit plastkåpan, 15 minuter att fylla på, totalt 60 minuter.

Är man någorlunda slank, så behöver man inte ens hissa upp bilen för att byta olja.

Första oljebytet så använde jag Biltema Longlife 5w30, andra oljebytet nu så tog jag mobil 1, 3000, samt 5w30. Att beställa från Autodoc kostar lika mycket som att köpa på biltema. Dessutom får man fina märken på flaskan.

Ett oljebyte hemma kostar 500 kronor, med olja och Mobil 1 olja, mot ja vad kan det kosta på verkstad ? 2000?

Totalt har jag lagt ner 2000 kronor på servicekostnader under 14 månader och två servicar.

Det som kommer i sommar är tändstift och bakre bromsskivor. Bakre bromsskivor hittade jag superfina på Rockauto.com, till och med lackerad trumma för 500 kr paret på Rockauto.com. Inte ens Kia erbjuder lackerade skivor med P-bromstrumman lackerad. Det blir snyggt eftersom fälgarna är öppna så sliupepr man se tråkig rost, eftersom alal skivor nästan är olackerade, till och med Kias.

En superfin bil, som man inte behöver serva på Kia verkstad om man kan hålla i en skiftnyckel, det är bättre att åka på en veckoresa :) Bilen tar cirka 0,77 riktigt uppmätt mellan tankningar.

Jag tycker Sportagen är extremt lättmeckad och bilen kan hålla en låg servicekostnad, den är snygg och ett bra substitut för de som gillar större fordon men som vill som vill ha en vardagsbil som ser lite tuff ut .

1,6 bensin är ett bra köp, vad jag sett har dieseln mer problem, vilket äter upp den besparade bränslekostnaden. Bensinaren är dessutom mer lättmeckad, tycker jag.

Inga elfel eller konstiga saker, bilen bara går och går och jag har till och med kvar original Xenon lamporna. Jo förresten, vänster LED i backspegeln gick sönder i somras, jag köpte en kopia för 200 SEK , men den passade inte, den var för lång. Så jag fick köpa en Kia original för 1000 kr.

I maj så ska Kian får tjänstgöra med barnvagn för första gången, så det blir nya utmaningar och se vad bagaget klarar av :) Vi börjar med en liggvagn och sedan utvecklar vi det till en sittvagn. När folk klagar på att bilen är plastig inne, nja jag vet inte vad de begär, det är absolut inget fel på inredningen. Den är lättstädad och sätena är bra.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"