Annons

Kia Sportage 2012 multirem bytt

1
Hej,

Nu har jag bytt multiremmen med 9000 mil på mätaren.

När jag frågade Kia när den så sa de ”Du byter den när den är sliten” det svaret duger inte till mig. Kia ville heller inte svara på hur lång den är. Via Ad bildelar fick jag reda på att den är 1255 mm.

Det var första gången jag bytte på en Kia 1;6 bensin. Det gick underbart bra. Känn lite på vattenpumpen så lagren känns ok när remma är borta. Man trär remmen i alla spår och sedan låter man den glida in på vattenpumpen det sista man gör. Rita av hur remmen ligger på rullarna samt ha en billig sats verktyg i bilen till nödfall, så byter man remmen vid vägkanten på 15 minuter om det skulle bli rembrott. Gamla remmen hade inga fransar och var omärkt, men jag tror det var Kia original. Sista auktoriserade Kia servicen hade bilen vid 4600 mil.

Remmen kostade 170 kr på mister auto och är en Continental. Gamla remmen sparade jag till reserv för eventuellt rembrott ute på resa.

Har jag kvar bilen vid 19000 mil så byter jag hela vattenpumpen och tar spännrullen samtidigt, samt bensinpump vid det tillfället.

Bytet av rem tog första gången 30 minuter. Jag hade en del problem innan jag kom på att man ska trä den på vattenpumpen sist. Nästa byte tar max 10-15 min.

Eftersom remmen är så enkel att byta är det möjligt att jag byter den efter cirka 2000 mil, så kollar man lagren samtidigt igen. Detvärnså billigt med en sån här rem,så man kan byta ofta. Alltför många står vid vägen med rembrott.

Jag köpte bilen vid 7300 mil för 95 000 i december pga att ingen ville köpa bilen pga sista servicen var vid just 4600 mil. Bilen fungerar super och jag är helnöjd. Väldigt lättmekad.
Annons
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"