Annons

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

21
Var lite trött på min dåvarande bil, en Skoda Octavia som dragits med div små fel under åren jag hade den.
Min mor och far har en Kia som varit dom väldigt trogna, så jag tänkte varför inte kolla på en sån.
Provkörde några modeller och fastnade för en mörk grå Kia Ceed SW GT-line års -17 som jag köpte den 23 januari i år, och är än sålänge väldigt nöjd!
Mycket utrustning för pengarna, och väldigt snygg bil i mitt tycke!
Annons

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

23
OneWhite skrev:Hej!

Tänkte dra igång en tråd där vi berättar om varför du/ni valde att köpa och äga en Kia. Vad är Er motivering till det hela?

Min egna motivering är enkel.
- Jag och frugan ville ha en stadsjeep som inte var så dyr i drift och inte kostade så himla mycket att köpa heller.
Vi beslutade att köpa bil privat efter att ha haft tjänstebil. Kraven var:

*Budget 180.000 - 220.000 kr
*Max 1 år gammal med 1500 mil på mätaren
*Kombi på grund av barn
*Bensin med tanke på debatten med miljözoner i Stockholm samt kortare körsträckor.
*Automat
*Mint condition
*Vettigt utrustad

Efter att vi tittat på Toyota Avensis, Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat och Ford Mondeo insåg vi att ingen av dessa var intressanta.

Avensis fanns tidigare ny i den prisklassen men föll bort då priserna sköt i höjden då den togs ur produktion. Skoda Octavia och Volkswagen Golf i den prisklassen fanns bara med 3-cylindriga motorn eller 4 cylindrar och DSG 7 växellåda med torrlameller. Samma sak med Passat gällande växellåda samt att de billigare objekten gått som hyrbilar. Även Mondeo hade gått som hyrbil i den prisklassen.

Till slut föll valet på Kia Ceed SW -2019. Vi fick en ny bil som ingen hade maskintvättat eller repat. Den fyller sin funktion som är att ta oss från punkt A till B. Ganska tråkig men bra totalekonomi. Den har också liknande växellåda som Volkswagen med torrlameller men kompenseras med längre garantier.

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

24
Hej! Jag är nytt här på forum, men tycker det är roligt å introdusera mig.
Jag går från en Citroën C4 Picasso 1.6 blue hdi till en Niro plug in hybrid(den kommer nästa torsdag)
Grunnen til detta är at jag kan ladda gratis på jobb, men vil inte vara helt avhengig av ström.
Da tyckte jag att niro plug in hybrid var den bästa valg.
Fick showroom modellen som är röd med pakkett 1.
Jag kör 19.6 mil om dagen och ta gärna imot tips om hur jag kan köra så billigt som möjligt
Er inte helt säker angående alla läge som finnes på bilen och jag skall rett på semester efter att vi hämtad bilen. Då blir det nok rund 68mil om dagen dem första 3 dagar.

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

25
Det är min andra Rio min första gick utan problem i 6 år utan anmärkning. Var och titta på ny Rio och upptäckte att det var en helt ny bil. Hänt mycket på 6 år. Värdeminskningen i inbyte var 50% på 6 år helt ok så det blev en ny ;)

+ 7 års garanti
+ vettigt pris
+ trevlig att köra
+ välutrustad
+ inbytespris

- servicekostnad lite dyr
- service lite ofta
- drar lite mycket bränsle
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

26
Har nu haft min Ceed sw gt-line 2016 i tre månader.
Tröttnade lite på min Saab 9-5 och började fundera på nåt annat.
Kollade på lite olika märken men kom sen på att jag varit med sonen för ett par år sen och bl.a. kolla på Kia Ceed.
Efter att ha följt annonser några veckor och pluggat på åkte jag och provkörde en röd 2016. Har alltid sagt att jag aldrig ska ha en diesel men nu hade jag bestämt mig för det. Bilen jag provkörde hade gått knappt 3.600 mil och kändes riktigt behaglig. Så den blev det.
Tre månader och 300 mil senare så är jag fortfarande väldigt nöjd och har inte ångrat mig en sekund.
Ceed SW GT Crdi 2016.

Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

27
Slumpen lr tur vet jag inte ..Var ute och kollade hos de lokala handlarna på olika märken för jag var ute efter en schysst 2:a bil, kom in till Kia i Kristianstad och en försäljare kom efter 2 min.. jag sa som det va att jag leta bil i 80k klassen ni har tur för vi har just rekondat en fin Kia ceed -12 med bara en fd ägare och 1 800 mil på mätaren.. ni läste rätt.. inte 18 000 mil 8-) ut en sväng och sen blev det köp.. bilen är som ny.. hämtas om en vecka :thumbup:
Nybliven Kia ägare
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"