Annons

Dragläge kopplingen. SPORTAGE 1,7 crdi -14

1
Hejsan!
Ny här på forumet och nybliven Kia-ägare. Har kört Bmw och Mercedes de senaste 10 åren men provar något nytt med förhoppningen att ha lite mer pengar kvar i plånboken varje månad.

Köpte en Sportage 1,7crdi -14 med 5500mil, skinn och backkamera (osäker på vad det paketet heter). Bilen verkar vara välskött och i mycket bättre skick än de två andra Sportagerna jag kollat på innan. Slog till och är nöjd. Dock har jag en fundering angående Kopplingens dragläge?

-Jag tycker den börjar dra ganska omgående efter att man börjat släppa upp kopplingen. kanske 1 cm från golvet eller så?

Var börjar era bilar dra? Av dom andra två jag provkörde så drog en av dom exakt samma medans den andra tog ganska högt upp. Den slirar inte så om något är fel antar jag att det är hydrauliskt relaterat. Är ju ny med märket och modellen så kanske bara en inbillning? Har haft automatare i mina senaste bilar.

Gjorde en sökning här på forumet och hittade trådar om folk som fått byta koppling på sina bilar (främst Cee) vid 4000 mil?!! Någon hade kommenterat med att Kia är kända för dåliga kopplingar? Är detta verkligen sant? Vad jag har förstått så täcker inte den fantastiska Kia-garantin kopplingen om man inte kan bevisa att det inte är slitage? Men hur kan man göra det när dom plockar ner bilen? De kan ju blåsa en, man har ju ingen koll på hur det ser ut när den står i deras verkstad?

Vad är era funderingar? Är jag nojig eller är detta värt att kolla upp? Vad hade ni gjort?
Är väldigt glad för bilen så tråkigt om jag skulle behöva börja med att reparera den.

Mvh
Fredrik
Annons
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"