Annons

Högt vägljud i nya Kia sportage

1
Köpte en ny Kia sportage GT-line med pirreli dubbdäck och upplever ett förhållandevis högt ljud i kupén, är det normalt eller bara jag som jämför med min gammal bil (Volvo xc60) hoppas att sommardäcken gör det mer drägligt att köra, fundera på att byta bil redan,synd på en annars mycket trevlig bil med bra urustning till en vettig peng
Annons

Re: Högt vägljud i nya Kia sportage

2
Jag reagerade också på hög ljudnivå på min Niro (utrustad med dubbdäck) när jag hämtade den och körde hem den på bar asfalt i oktober, men när snön nu lagt sig och den (för oss i Norrland) normala vintervägen infunnit sig är, det problemet rejält nedtonat. Ju mer snö på vägen - desto tystade kärra!

Räknar med att sommar, sol och sommardäck kommer att minimera problemet ordentligt.....
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Högt vägljud i nya Kia sportage

3
Jo om snön kommer till Skåne så kanske jag också kan njuta av tystnaden, jag vet jag skulle valt friktionsdäck för bästa komfort men jag hade dubb även på Volvon och upplevde aldrig ljudet då påträngande som nu. kanske någon har något tips, såg på en annan tråd att om man drog fram insynsskyddet bak skulle ljudet dämpas,har inte provat än åter kommer i frågan.

Re: Högt vägljud i nya Kia sportage

4
En tröst i eländet kan ändå vara att splitter nya dubbdäck behöver köras in just på bar asfalt för att dubbarna skall "sätta sig" i däcken. Efter 50-100 mils körning utan tvärbromsar eller "pedal to the metal" brukar ett minskat ljud från däcken lägra sig över automobilen - även för skåningar utan det vita guldet / helvetet!

Men visst: friktionsdäck (som även jag kört på här upp i norr) går klart tystare förstås.......
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Högt vägljud i nya Kia sportage

6
kiagubbe skrev:En tröst i eländet kan ändå vara att splitter nya dubbdäck behöver köras in just på bar asfalt för att dubbarna skall "sätta sig" i däcken. Efter 50-100 mils körning utan tvärbromsar eller "pedal to the metal" brukar ett minskat ljud från däcken lägra sig över automobilen - även för skåningar utan det vita guldet / helvetet!

Men visst: friktionsdäck (som även jag kört på här upp i norr) går klart tystare förstås.......
Tack för infot om dubbdäcken, har kör några mil nu och tycker det börja bli lite bättre, eller så har man börjat vänja sig

Re: Högt vägljud i nya Kia sportage

7
kajalfred skrev: Tack för infot om dubbdäcken, har kör några mil nu och tycker det börja bli lite bättre, eller så har man börjat vänja sig
Jag tror inte att det (bara) är att du vant dig - jag har kört in många dubbdäck på mina tidigare bilar och är övertygad om att ljudnivån sjunker efter inkörningen!
Dubbutsticket är aldrig så stort, som när man monterat de nya däcken första gången.

Vill man sedan behålla greppet, bör man fortsätta att köra i måttliga hastigheter samt undvika panikbromsningar och alla räjs vid trafikljusen - då räcker dom länge!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Högt vägljud i nya Kia sportage

8
kiagubbe skrev:
kajalfred skrev: Tack för infot om dubbdäcken, har kör några mil nu och tycker det börja bli lite bättre, eller så har man börjat vänja sig
Jag tror inte att det (bara) är att du vant dig - jag har kört in många dubbdäck på mina tidigare bilar och är övertygad om att ljudnivån sjunker efter inkörningen!
Dubbutsticket är aldrig så stort, som när man monterat de nya däcken första gången.

Vill man sedan behålla greppet, bör man fortsätta att köra i måttliga hastigheter samt undvika panikbromsningar och alla räjs vid trafikljusen - då räcker dom länge!
Tack för dina goda råd och omdömen

Re: Högt vägljud i nya Kia sportage

10
Nu gäller ju inlägget nya modellen, men kan bara meddela att en komplett rostskyddsbehandling av bilen gör underverk gällande ljudnivån i kupén. Lämnade in min -15 när den var ny på ett Dinitrolcenter och det blev en enorm skillnad. Innan hördes varenda gruskorm som slog mot innerskärmar och underrede, men nu är det en enorm skillnad. Finns inte mycket till rostskydd på plåtdelarna under platskåpor och liknande.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"