Garantin är bra. Men jag kan inte tro att en motor rasar varje månad, gör den det så kanske Kia ska sluta tillverka bilar.
En bil är ju en bil, den kan hålla 2 dagar den kan hålla 10 år. Man kan ju nyttja garantin upp till 7 år kanske och göra service med stämpel. Men efter 7 år är det tveksamt om stämpeln är värd nått. Visst bilen blir kanske lättare att sälja, men spelar det verkligen någon på en bil med ett lågt värde. Speciellt en bruks Kia. Själv tog jag över servicen på Min Kia själv vid 7300 mil. Jag anser helt enkelt att rasar bilen så har jag ju motorgarantin genom Länsförsäkringar. De har både el motorgaranti upp till 8 år eller 12 000 mil.
https://www.lansforsakringar.se/ostgota ... orsakring/
Men denna diskussion kan pågå i all evighet, alla har vi ju olika intressen (tex meka bil) så nu lämnar vi tillbaka tråden till de som lämnar bilen till service och lämnar information om dess kostnader. Det är mycket intressant att se siffrorna, själv bytte jag bakre bromsbelägg för 300 kr, Kia ville ha 2300. Det tog 10 minuter att byta beläggen på bådas sidor och avmontering av hjul 15 minuter. Man undrar ju liksom vad teknikern tar betalt för. Men de ska ju betala löner och lokaler så klart.
Kias mål är ju att bilen ska hålla så hög kvalitet som möjligt under 7 år, att så många människor ska vara rädda för att bryta garantin så att de lämnar Kia bilen till Kia verkstad och utför service. Samt att så få människor som möjligt ska utnyttja garantin, därför bygger de heller inga skitbilar. För Kia vill ju inte sitta och betala massa dyra reparationer.
Det är ju en affärsidé detta, och den går ut på att låsa in kunden och göra kunden rädd att bryta garantin under 7 år. Suverän affäridé. Cashen rullar in. Det var inte bara när de sålde bilen som de tjänar pengar, utan de har en garanterad inkomst under 7 år per bil som de lyckas hålla kvar i sitt järngrepp.
En service för 8800 gör man lätt själv för 1500 SEK cirka. Nu vet jag ju inte ruktigt vad som ingår i 6000 milaservicen, men det är en motor, lite oljor, glödstiften byter man inte alls, de byts bara när de går sönder, eller märks att de blir dåliga, överlag håller de bilens livslängd. Bränslefilter, luftfiler, lite smörjning i bärarmarna. Ja vad som nu ingår. Inga svåra saker. Programvaruuppdatering kan man mog glömma efter 7 år, De har nog fullt upp med att utveckla nya bilar och vill inte sitta och skapa mjukvara till en gammal Kia.
Däremot är det suveränt att köpa en Kia i andra hand av någon som följt Kias rekommendationer, någon bättre begagnad bil finns nog inte, det är bara att tacka och ta emot. Alla fel är ju tillrättade, så ägare två eller 3 är ju verkliga vinnare i denna garantidjungel.
Som sagt ,detta kan man diskutera i all evighet.