Annons

Bränsleförbrukning för Sportage

101
Lite klen kan nog motorn vara och sen är ju skillnaden rent aerodynamiskt enorm och en fartökning från 120 till 160 späder på förbrukningen lika enormt. Lite svårt att jämföra på så sätt mellan en bil i mellanklassen och en suv.
Sedan är ju Saaben en Saab= bäst! :)
(Synd bara att inte resten av världen fattade det)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

102
Min Sportage med snåldiseln (1,7) drar i snitt 0,58 blandat på mina ca 550 mil. Dock har jag varit uppe på högre förbrukning under sommaren (varje tankning registreras....) då jag dundrat iväg på motorväg. När turbon sparkar in efter ca 90km/h så ökar soppaförbrukningen med minst 20-25%.

Kör du längre sträckor i hög hastighet med turbon igång så rekommenderar jag också att du låter bilen gå på tomgång innan du stänger av den någon minut. Då hjälper fläktar m.m. till med nedkylning av turbon och förlänger livslängden på den.

/Triangli

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

103
Hej,

Hämtade upp min nya sportage häromdagen.

KIA Sportage "1.6 GDI" och har sett på datorn vid hastigheten att det står att min förbrukning är ungefär 9.5 liter per 100 km....

För vad jag läst på recensioner av just denna bilen och andra svar på denna tråden så verkar alla ligga runt 6.5liter per 100km...

Varför verkar min bil vara så pass missvisande? är det för att den är helt ny? eller vad kan det vara??? :(

Mvh
Andreas

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

104
ADE85 skrev:Hej,

Hämtade upp min nya sportage häromdagen.

KIA Sportage "1.6 GDI" och har sett på datorn vid hastigheten att det står att min förbrukning är ungefär 9.5 liter per 100 km....

För vad jag läst på recensioner av just denna bilen och andra svar på denna tråden så verkar alla ligga runt 6.5liter per 100km...

Varför verkar min bil vara så pass missvisande? är det för att den är helt ny? eller vad kan det vara??? :(

Mvh
Andreas
Troligen för att du har en bensinare, många har disel och det ger lägre förbrukning. Liten motor ger också högre förbrukning i högre hastigheter än en större.

/Triangli

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

107
1,7 CRDi och jag har för de första 160 milen (två tankningar) hamnat på 0,58 vid pumpen (datorn visar 0,56) vid blandad körning (ca 20 % motorväg, 20% stad och 60% landsväg).

Riktigt nöjd med detta då min Ceed 1,6 CRDi SW -10 drog mer än så...
Silver metallic Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD årsmodell 2013 uttagen sept -13.

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

108
Datorn är lite svajig i mätningen...
...nästa tankning visade datorn 0,55 men jag har 0,64 vid pumpen.

Det spelar kanske mycket roll vilken pump man tankar vid? Automatavstängingen i pumparna är väl inte synkroniserad precis.

Nu på fjärde tanken har bränsleförbrukningen sjunkit kraftigt enligt datorn. Jag ligger under 0,5 (0,49) vid 1/4 tank kvar, trots att jag har ungefär samma blandning mellan olika vägtyper. Notabelt är att förbrukningen framförallt gått ned på motorväg (höga varv). Tidigare har förbrukningen markant gått upp på motorväg, men nu påverkades inte alls förbrukningen av detta (enligt datorn).

MYCKET positivt överaskad av förbrukningen hittills. Hoppas det håller i sig...

Ja just ja, jag har fortfarande en 1,7 CRDi
Silver metallic Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD årsmodell 2013 uttagen sept -13.

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

109
Kul tråd... men den dära sk. färddatorn får man väl mer ta med en nypa salt, eller? Stämmer verkligen den, eller blir det bara en fingervisning? Jag har hört så olika.

I vart fall enligt just precis denna mojäng, så drog och drar mina Sportage enl. specifikation;

1.7 CRDI 115hk - 0.51 per mil, blandad körning (stämmer faktiskt rätt så bra om man räknar lite matte på vad man tankar och hur långt man rullat).

2.0 CRDI 184hk - 0.67 per mil, blandad körning.

:thumbup:
Kia Sportage 2.0 CRDI AWD 2013

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"