Annons
Annons

Re: Bränsleförbrukning

32
Alien skrev:En biltokig polare sa att motorerna körs in i fabrik innan montering nuförtiden så en 0mils bils motor (eller om mhan menade hela transmissionen) har redan rullat en del i säkra förhållanden. Vet inte hurvida detta stämmer rent generellt eller specifikt för Kia.

Det kan aldrig stämma. Dem testar ju motorerna det är en sak men att dem skulle ha tid att köra in motorer till alla bilar, inte ens chans.

Dock så gäller väl inkörning inte lika mycket som för några år sedan, allt är ju redan i stort sett perfekt och så noggrant vid tillverkning.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: Bränsleförbrukning

34
Alien skrev:I instruktionsboken står det inte gasa över 3000rpm, inte köra länge på samma varv, inte panikbromsa, och några grejer till förrän efter 150mil. Samt inte dra släp förrän efter 200mil.

Men detta lär troligen inte ha med inkörning att göra utan för att ECUn skall trimma in allt till optimal nivå.

ja det är nog mer troligt. Sedan fick jag tips att även slita in på höga varv alltså ligga på typ 2ans växel och upp på ca 4-5000 varv en kortare sträcka
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: Bränsleförbrukning

37
Alien skrev:Plötsligt har vår bil ändrat förbrukning från 1.05-1.1 l/mil till 0.87 l/mil. Detta i och med senaste tankningen framåt 200 mil total körsträcka. Undrar om det är en elektronisk inkörningsgrej ändå. Lite snö och slask på vägen ska ju inte göra 0.2l/mil.


Min bil har också gett ifrån sig konstiga resultat hittills. har nu kört 120 mil med bilen.

Åkte till stockholm från Västerås Norrgående, 100 Km/h = 0,63 L/mil.
Sedan körde jag dagen efter till Hallsberg, 100 Km/H men kom då aldrig under 0.7 L/mil. Dock så känns det ju som att man kör uppåt. Var lite samma faktor hem från Stockholm då jag körde södergående, blåsigt och kändes som att åka uppför. 0,85 L/mil 100 Km/h.

Hem från Hallsberg gick reservlampan igång med 4 mil kvar till Västerås. När jag tankade I Västerås fick jag i 48 Liter :wtf:

Beräkning till tom tank kan man ju kasta! Den tittar jag aldrig på. :wave:
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Bränsleförbrukning

38
0,55L/mil i 80km/h via "skogsvägen", asfalterad, kurvig väg till jobbet, 10mil.
70-80km/h verkar vara optimal marschfart och snålare än 50-60...

1,6 Sportage, 4 extraljus, dubbdäck, full med verktyg :-)
Senast redigerad av Niklas den 29 feb 2012, 09:21, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Justering av text tillagd av inläggsskrivaren
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Bränsleförbrukning

39
HB021 skrev:0,55L/mil i 80km/h via "skogsvägen", asfalterad, kurvig väg till jobbet, 10mil.
70-80km/h verkar vara optimal marschfart och snålare än 50-60...
Varken Sportagen eller Cee´d verkar vara några motorvägs bilar om man kollar vad ni säger här, om man ser rent förbrukningsmässigt.

Hur ligger förbrukningen när ni kör säg 110-140 som man ofta gör på motorväg?

Bränsleförbrukning

40
TobiasSvard skrev:
HB021 skrev:0,55L/mil i 80km/h via "skogsvägen", asfalterad, kurvig väg till jobbet, 10mil.
70-80km/h verkar vara optimal marschfart och snålare än 50-60...
Varken Sportagen eller Cee´d verkar vara några motorvägs bilar om man kollar vad ni säger här, om man ser rent förbrukningsmässigt.

Hur ligger förbrukningen när ni kör säg 110-140 som man ofta gör på motorväg?
Jag ligger mellan 0,8 och 1,5 då... :-(
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"