Annons
Annons

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

122
Tryckte på sänd lite snabbt.
Om du bara har kört korta resor till Jobbet med köer så blir du förståeligt brydd över förbrukningen då den drar mer i början och definitivt om du bara kör korta sträckor.
Ut och kör en långtur, tanka fullt och skriv upp miltal, åk 10-15-20 mil med olika hastigheter och tanka sedan och räkna ut förbrukning, lita inte på appen utan gör det själv.
Sen kan vi diskutera om förbrukningen är för hög.
:thumbup:

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

124
Mats R skrev:Tryckte på sänd lite snabbt.
Om du bara har kört korta resor till Jobbet med köer så blir du förståeligt brydd över förbrukningen då den drar mer i början och definitivt om du bara kör korta sträckor.
Ut och kör en långtur, tanka fullt och skriv upp miltal, åk 10-15-20 mil med olika hastigheter och tanka sedan och räkna ut förbrukning, lita inte på appen utan gör det själv.
Sen kan vi diskutera om förbrukningen är för hög.
:thumbup:
Ska åka en sväng norr om Uppsala i morgon, så det får bli en testkörning.
Jo Appen räknar ut exakt, har även räknat ut parallellt på papper!
Återkommer med resultatet...

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

125
Har nu haft min Sportage 1,7 diesel i tre år och kört nästan 8000 mil. Färddatorn stämmer inte riktigt vad gäller förbrukningen. Jag har matat in alla tankningar i den utmärkta appen Tankomat Pro sedan dag 1 och ligger på ett snitt av 0,709 l/mil. Då kör jag rätt mycket stadskörning och drar en husvagn på 1200 kg ungefär 300 mil/år. Jag tycker att det är helt OK.
Lite skrämmande när man kollar historiken i appen: tankat 5385 liter som har kostat 75 860 kronor. Varje tankning kostade i snitt 617 kronor och det gick i 43,78 liter i tankens snitt. Dieseln har kostat mig 9,99 kronor/mil.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"