Annons

Hög bränsle förbrukning?

1
Hej ny på forumet har nyligen köpt en sportage 2.0 disel. 2010.
5700 mil på mätaren då vi köpte bilen så kollade vi bränsle förbrukningen
0.67lit per mil helt ok. en morgon när frugan komm till jobbet luktar det bränt om bilen
efter det drar bilen mellan 0.95 -1.01lit per mil samma sträcka.
Annons

Re: Hög bränsle förbrukning?

2
Hej, kan det vara det här som "johanl" har beskrivit mycket bra här på forumet. Fler inlägg finns om man söker på tex rengöring partikelfilter eller partikelfilter.
På min rengörs filtret ganska exakt efter 50 mil. Syns när momentana visningen av förbrukning inte går ner till noll vid motorbroms. Varm motor.

Helge skrev:Var med om något märkligt idag:Körde ut på motorvägen och satte farthållaren på 110 km/h. Bilen var relativt kall, jag hade kört ca 10 min. Jag slog på färddatorn på momentan förbrukning och den visade mellan 0,79-0,85 l/mil. Det var omöjligt att komma under 0,79. Efter ytterligare ca 10 min växlade förbrukningen tvärt till mer normala 0,50-0,55 l/mil i samma hastighet. Tempmätaren stod hela tiden på normal temperatur, men växlingen mellan den höga förbrukningen och den lägre växlade alltså väldigt snabbt, som om det fanns något spjäll eller en slags choke som plötsligt slog av.Har någon varit med om något liknande?Jag har alltså en 1,6 crdi sw komfort business -09 som gått ca 2500 mil.
Johanl skrev:
Samma sak hände mig efter några hundra mil med min nya bil (det är ju då man kollar som mest på bränsleförbrukningen). Det jag märkte var att bilen ryckte lite med farthållaren ikopplad och en mycket hög förbrukning (uppåt 0,8-0,9). Det som händer är altså att partikelfiltret rengörs genom att det sprutas in extra bränsle sent i arbetstakten. Detta värmer upp avgasrör, katalysator och partikelfilter till mycket höga temperaturer. När partikelfiltret blivit tillräckligt varmt så brinner partiklarna i det upp och det är rengjort och kan återigen samla partiklar. Normal ska detta hända var 100 - 300 mil beronde på typ av körning. Rengöringen tar ca 10-20 minuter och startas när oljan uppnått normal temperatur i motorn. När rengöringen är klar så återgår motorn till normal funktion. Stänger man av bilen under pågående rengöring komemr detta att påbörjas igen nästa gång bilen gått varm.Blir inte filtret rengjort på grund av många kortkörningar kan motorvarningslampan börja blinka. Då ska man ta en rejäl långtur i högre hastigheter.Edit: Man kan klara sig från denna forcerade rengöring om man ofta kör längre turer på motorväg. Motorvägskörning under längre tider med relativt höga varvtal gör att partikelfiltret passivt rengörs och den forcerade aktiva rengöringen händer mer sällan. Vid ren motorvägskörning kan den forcerade rengöring helt utgå. En person som bara kör korta turer i stadskörning har däremot ofta forcerad rengöring.Det som avgör när den forcerade rengöringen startar är två trycksensorer, en före och en efter partikelfiltret.

Re: Hög bränsle förbrukning?

4
zeb skrev:Hej tack för ett snappt svar men ca 5-6 st tankar efter det att det lukta bränt så har vi en för brukning på litern o lite till värkstan har data kört bilen hittar ej något fel.
Kört nån längre sträcka efter det luktade bränt, typ mer än 2-3 mil i sträck på landsväg? Annars blir rengöring inte färdig o börjas om vid nästa körning osv...
Välj momentanförbrukning på färddatorn så ser du om vandrande stapeln går enda ner till 0 (botten) vid motorbroms med varm motor. Vid rengöring så syns en liten plupp ca 2 mm.
Min bil hade dragit 0.95 l vid senaste tankning. Högsta hittills. Mycket stadskörning o lite landsväg. Enligt teknisk specifikation så är förbrukningen på min 2.0 crdi, 184hk, automat: 0.91 l/mil vid bara stadskörning.
Skiljer om man har 136 eller 184 hk samt manuell eller automat.
Det kan lukta bränt när partikelfilter rengörs.
Det var lite mer på det spåret fast det kan ju bero på något helt annat. ;)

Gott Slut och Gott Nytt År allihopa!
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"