Annons

Dimljus som extraljus.

1
Idag har jag förberett för extraljus. Så själva extraljusen tar jag i vår, men kablaget är fixat.

Mina dimljus är underkända på bilprovningen då de står för högt. Så kontakterna utdragna då dimljus ej behövs enligt lag för att klara besiktningen. Så istället för att låta dem vara helt oanvända köpte jag två H27 kontakter och kopplade den till mitt nya extraljus helljusrelä. Original kontakten är kvar om någon i framtiden vill använda dem som dimljus. Det är bara att plugga i den andra kontakten.

Nu lyser de med helljuset. Visserligen bara 27w per lampa men det ger lite ljus åt sidorna och lite längre fram, så de står för högt enligt bilprovningen för att användas som dimljus vilket iofs är positivt nu då de används ihop med helljus. De kommer att ge mest hjälp åt sidorna om jag åker på en grusväg eller skogsväg samt om.man kör på mörka parkeringar. På E4 gör de nog ingen skillnad. Men de finns ju ändå där, så varför inte använda dem. Det är ingen idé att stoppa xenon i dem för då blir det för starkt ljus nära bilen. Den jag köpte bilen av hade haft bilen inne på KC motor i Malmö, men de hade inte lyckats justera ner dimljusen. Men nu skulle jag vilja ha dem lite högre eftersom de är "helljus", så om någon vet hur man höjer dem, hör av dej.




Hela arrangemanget tog cirka 2 timmar. Jag drar väl ut säkringen inför bilprovningen så slipper man konstiga frågor.
Annons

Re: Dimljus som extraljus.

2
Om de inte lyckats justera dimljusen på verkstad är antagligen 12mm plastskallen som man skruvar på rundad mot metallskruvens fyrkantsskalle. Eller så vet dom inte hur man gör, det var ju trots allt KC.
Men iallafall, om plastmuttern snurrar, knipsa av den och snurra på fyrkantsskallen med en 1/4"-hylsa på 'fel' håll.
Enklast att komma åt om man lossar på fronten. Lite ont om plats på passagerarsidan iom spolv. behållaren.
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"