Annons

Re: Dragkrok

51
Jag vill bara säga att jag har fixat det :)
Det var bara att mäta så löste sig allt. skall bara koppla in backsensorn så den inte piper när man backar så är allt 100 % igen. återkommer med vilka sladdar på bilen och vilka på kroken jag använde, kanske i morgon
Robert som är en nöjd Soul ägare :) äger nu både en -09 och en -13
Annons

Re: Dragkrok

52
Nu har jag monterat drag på min nya KIA och det gick bra. Till min förra KIA köpte jag en universalelsats och nu till den nya en bilspecifik elsats. Jag har rivit ut allt invändigt men ser till min fasa att man måste demontera bakpanelen för att komma åt alla kablar till bakljus och blinker. Har gjort några tappra försök men hur sjutton demonterar man hela bakpanelen?

Re: Dragkrok

53
Har själv monterat en dragkrok. Avtagbar.
Ett tips är att köpa kabelsats från kia, allt var plug-n play.
Behövde bara lossa vänster lampa bak och koppla in kabeln, sedan ta ström från
Batteriet som jag drog under bilen. tog totalt 2tim att montera allt.
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012

Re: Dragkrok

55
hanse1 skrev:Hur mycket kostade elsatsen? Du menar att du bara behövde lossa vänster bromsljus uppe på skärmen?

MVH
Hans Ericsson
Tror den kostade 1700kr men det var det värt.
Kopplade loss vänster lykta, tog bort kabeln (snabbkoppling) drog den nya kabeln upp från
bagageutrymmet till orginalkontakten vid baklyktan. Kopplade in orginalkontakten till den nya kontakten (y-split) samt den
nya kabeln i lyktan (där den gamla satt).
Sedan i andra änden är en dosa (styrning) som i sin tur går till dragkroken. Sedan kopplade jag in + och jord. Klart
Allt funkar kanon.
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012

Re: Dragkrok

58
zoorg skrev:Har själv monterat en dragkrok. Avtagbar.
Ett tips är att köpa kabelsats från kia, allt var plug-n play.
Behövde bara lossa vänster lampa bak och koppla in kabeln, sedan ta ström från
Batteriet som jag drog under bilen. tog totalt 2tim att montera allt.

Var på hedins idag dom skulle ha 2300kr för elsatsten och enligt dom så skulle hela kabelstammen fram till motorutrymmet,
Ska dom ha 2300 kr, kan man ju köpa draget där som enl kias hemsida kostar runt 5000 kr inkl elsats.

Hittade denna sida med en video på hur man kopplar in elsatsen http://www.etrailer.com/tv-install-trai ... 18526.aspx

Re: Dragkrok

59
henke.a skrev:
zoorg skrev:Har själv monterat en dragkrok. Avtagbar.
Ett tips är att köpa kabelsats från kia, allt var plug-n play.
Behövde bara lossa vänster lampa bak och koppla in kabeln, sedan ta ström från
Batteriet som jag drog under bilen. tog totalt 2tim att montera allt.

Var på hedins idag dom skulle ha 2300kr för elsatsten och enligt dom så skulle hela kabelstammen fram till motorutrymmet,
Ska dom ha 2300 kr, kan man ju köpa draget där som enl kias hemsida kostar runt 5000 kr inkl elsats.

Hittade denna sida med en video på hur man kopplar in elsatsen http://www.etrailer.com/tv-install-trai ... 18526.aspx
Det var den jag köpte. Betalade 1700kr för 1år sedan. Kanske har gått upp i pris nu?
Man drar INTE hela kabelstammen fram till batteriet, endast ström. Tycker det var värt vartenda krona :)
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012

Dragkrok

60
Är det 7polig kontakt så drar man inte ström fram till batteriet heller man tar istället ström från tex 12v uttaget i bakluckan, däremot 13 polig måste man dra från batteriet.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"