Annons

Dragkrok

1
Hej på er,

Tänkte slänga ut en tråd om prislappen på montering av drag på en ny sportage. När jag köpte
min bil så ville återförsäljaren ha 10500kr för att leverera en bil med drag.
Jag har nu en bil utan drag eftersom att jag tycker att 10500 är lite väl mycket.
Mekonomen sätter dit ett drag för 5500 och då ställer man sig frågan vad skiljer sig?
Jag tycker själv att det känns bäst att anlita en kiaverkstad även när det gäller tillbehör till bilen,
men med 5000 i priskillnad är jag ställd.
Några andra som har erfarenheter?

Mvh
Micke
Annons

Re: Dragkrok

4
Hej!
Angående drag,så håller jag med om att det är en stor kostnad. Det går licka bra att få den mont på en nnverksta bara man ser till att dom använder rätt kabbelsats, för där skall sitta relä som koplar ur backsensorerna när man läger i backen.Fick skälv ett pris på hedin på 13000:-

Re: Dragkrok

5
När jag, på MECA köpte och fick dragkrok monterad för två år sedan kostade den 7000 kr inkl besiktning.

Vad kan det vara för skillnad på en krok, egentligen? Ingen alls, men man bör kanske köpa Kias egen kabelsats om det nu kan bli strul med backsensorn annars...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dragkrok

7
Saker och ting trillar mellan stolarna ibland, men nu är det monterat ett fast drag för 8300:- på en KIA verkstad.
Blev dock lite förvånad när jag hämtade bilen och de frågade om jag ville boka en ny tid för att få hjälp med regbesiktning. När jag monterade drag på min Ceed sw så var bilen besiktigad och klar när jag hämtade den. Och detta på samma verkstad för drygt 3 år sedan. Löste det själv dagen efter, men blir lite irriterad över att de inte tog upp det hela när jag beställde jobbet. Men det konstiga i det hela är att när jag köpte bilen på samma firma så var kostnaden 10500kr för ett drag, och nu så sitter den på plats för 8300kr +380kr för regbesiktning utan några kampanjer eller prisändringar hos verkstaden. Så tydligen är det bättre att köpa bilen och eftermontera drag, iaf på denna firman :o

//Micke

Re: Dragkrok

8
Nu vet jag inte hur det funkar på din verkstad men när jag köpte ny Passat så var det samma sak, att det blev billigare att montera kroken efteråt. Eller köpa monteringen själv från verkstaden för montering innan leverans, som jag gjorde.

Säljaren berättade att det beror på att säljavdelningen på företaget köper monteringen av kroken från verkstadsavdelningen till fullt pris och har man själv rabatt på verkstaden så får man bättre pris.

(Jag hade då ett taxiåkeri med bättre rabatt på verkstaden än hos säljaren som gjorde att det blev billigare att köpa kroken där).

Re: Dragkrok

9
Fick en avtagbar Thule-dragkrok monterad av Kiaverkstad. De drog åt muttrarna på de två bultarna så jävla hårt och dessutom satte de bultarna så att jag var tvungen att montera bort strömkontakten för att få bort bulten och få loss draget. Lite hemmapul nu på kvällen så är det till slut justerat, draget och sprintarna monteras enkelt på plats då jag flyttat på strömkontakten. Ljuset var dock så dåligt att vi får vänta med bilder på resultatet.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Dragkrok

10
Gick in på Thules hemsida för att dubbelkolla en grej, upptäcker att dragkroken är fast modell, dvs inget man skall ta av och på. Tack för det Svenska Bil. Betalade 2000kr extra för att få en avtagbar modell så monterar de en fast. Dags att ringa säljaren...

Undrar om "hundnätet" som vi betalade som de glömde beställa hem har kommit. :roll:

Bilen är bra, bilfirman faller i anseende...

EDIT: Ringde bilfirman och säljaren skulle ta tag i det direkt. Vi får väl se hur smidigt de löser det. 1-2 dagar måste de ha bilen lät det som. Skall bli intressant att se vad man får för kompensation. Navigator och backkamera hade varit najs. :)
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"