Annons
Annons

Re: Vad har du för däcktryck?

22
Anledningen till att dom rekommenderar låga tryck är ljudet med typ 2,2 kilo får du ett dovt ljud. Tryck i över 3 så blir vägljuder ljust och vasst. Att åka med högre tryck ger mindre värmeutveckling i däcken som då slits mindre lägre tryck ger bättre våt grepp allt är en kompromiss vad du e ute efter..
Skulle man skrivit nå vettig här tro....

Re: Vad har du för däcktryck?

23
Dr Mumin skrev:Anledningen till att dom rekommenderar låga tryck är ljudet med typ 2,2 kilo får du ett dovt ljud. Tryck i över 3 så blir vägljuder ljust och vasst. Att åka med högre tryck ger mindre värmeutveckling i däcken som då slits mindre lägre tryck ger bättre våt grepp allt är en kompromiss vad du e ute efter..

Hej.

Nu har du nog hoppat lite i galen tunna. Att däcken skulle slitas mindre med högre lufttryck är knappast troligt. Slitaget kommer från friktionen med vägbanan. Om slitaget fördelas på en större yta så räcker däcken längre. Om du pumpar upp däcket så ökar du friktionen (och därmed värmen) i den delen som är i kontakt med vägbanan som i sin tur genererar ökat slitage på den delen av däcket.

Dock så kommer du som du skriver få en annan ljudbild då en mindre del av däcken är i kontakt med vägbanan.

Som jag skrivit i denna tråd tidigare, man kan inte skapa energi, bara omvandla. Mängden energi är konstant.

mvh
Triangli

Re: Vad har du för däcktryck?

25
Dr Mumin skrev:Nä tvärt emot säger jag på det lågt tryck ger mycket rörelse i stommen som genererar värme värmen gör gummit mjukare och det slits snabbare mycket tryck ger mindre kontakt yta sämre grepp men kallare gång
Om du har för lågt däcktryck ja, men knappast det däcktryck som tillverkaren hänvisar till i förhållande till den vikt du har normalt i bilen.
Bild
Det du beskriver är mitten bilden ovan.

/Triangli

Re: Vad har du för däcktryck?

26
Det är ganska få faktiska svar i denna tråd på vad folk faktiskt har för tryck i sina däck...

Jag antar att ganska många har en Sportage 1.7 CRDi med 17" sommardäck nu.

Vad ska vi ha för tryck fram?
Vad ska vi ha för tryck bak? (normalt olastad och inga passagerare bak)

Re: Vad har du för däcktryck?

27
elof skrev:Det är ganska få faktiska svar i denna tråd på vad folk faktiskt har för tryck i sina däck...

Jag antar att ganska många har en Sportage 1.7 CRDi med 17" sommardäck nu.

Vad ska vi ha för tryck fram?
Vad ska vi ha för tryck bak? (normalt olastad och inga passagerare bak)
Har samma bil som dig och har för mig att det är 2,3 både fram och bak.

Jag släpar runt på både barn och massa saker från och till och har själv 2,5 runt om. Har inte märkt av något ojämnt slitage på varken sommar eller vinterdäck.

/Triangli

Re: Vad har du för däcktryck?

28
Är det skillnad på om du kör på ex. 16" i förhållande till 18" fälgar, eller har det enbart med vikt att göra?

Jag kör nu på 18" och trycker i 1.8 i däcken. Lätt att komma ihåg :D , men vet inte om det är optimalt... Någon som vet om " spelar roll?
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"