Annons

Eftermontera GPS-Navigator

1
Hallå,

Nybliven Kia Sportage ägare här! Har köpt en 2015 som inte har inbyggd navigator. Nu har jag hittat en på:

https://www.markesdemo.se/kia/sportage- ... or/6015520

Är det så att jag kan koppla in denna och få den att fungera i min bil? Behövs kanske kablar eller funkar det med befintliga?
Sedan funderar jag på om kartan i enheten. Hur uppdaterar man den? Kommer en Kia verkstad hjälpa med detta om den är eftermonterad?

Tack! :)
Annons

Re: Eftermontera GPS-Navigator

2
Den passar rent fysiskt. Finns risk att kontaktstyckena inte passar rakt av. Bäst är att få med avklippta kontaktstycke från donatorbilen så man kan se lättare.
Du kommer att behöva en gps-antenn (hajfena) och tillhörande kabel.
Får du systemet att fungera kan du få den uppdaterad hos Kia-verkstad.

Re: Eftermontera GPS-Navigator

3
Oki, då vet jag inte riktigt vad som är bäst. Jag har redan en hajfena på taket för den vanliga radioantennen, så hur det skulle kopplas då vet jag inte.
Finns det inte enheter med inbyggd antenn eller måste man alltid ha fena på taket? Det blir väl såklart bäst mottagning då antar jag. men för att undvika meck så :)

Är det någon här som monterat liknande enheter nyligen? Jag hittar trådar från typ 2014, men de känns inte så givande längre :)
Måste man fortfarande beställa mystiska enheter från Ebay eller Aliexpress eller finns det någon svensk återförsäljare? Alpine INE-W928R finns ju men den verkar ju stengammal och är dessutom otroligt dyr för så gammal teknik, så den vill man ju undvika.

Re: Eftermontera GPS-Navigator

4
Original med AVN har hajfena på taket. Alltså inte bara en vanlig fot med ett spröt i, som bilar utan har.
Men har du redan hajfenan så behövs bara gps-kabeln.
Möjligt att det går att lösa med en annan extern antenn (inbyggd finns inte original) , men då är det inte säkert det fungerar som det är tänkt.
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"