Annons

Höjdjustering helljus

1
Tjena!!Har en -11 som jag Xenonkonverterat helljuset, 55w6000k.men dom lyser bara typ 30-40m framför bilen......
Går det att justera på nå sätt????Höjd å sidled!!!!
Ska titta lite själv nu, men är tacksam för lite hjälp om någon gjort det.
Annons

Re: Höjdjustering helljus

2
Du har ju den vanliga höjdjusteringen inne i bilen bredvid instrumljusjusteringen.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Höjdjustering helljus

3
Ronnie skrev:Du har ju den vanliga höjdjusteringen inne i bilen bredvid instrumljusjusteringen.
Sorry!!!glömde berätta att jag har original monterat Xenon i halvljuset, då finns ej den manuella höjdjusteringen...
Var ut å kikade lite och upptäckte att den automatiska höjdjusteringen även tar helljuset :( !!!!
Ska försöka tänka ut en lösning!!!
Tack i allefall för snabbt svar
Tommy

Höjdjustering helljus

4
Det går inte att justera endast helljuset på min Sportage i alla fall.

Lösning:
Jag riktade ned xenonlampan i helljuset för att ljusbilden skulle ligga högre upp.

Detta gjorde jag genom att ned en liten tång böja till den nedre kanten/flärpen på lampan framåt mot glaset. Men var försiktig så den inte går av, ta lite i taget tills du är nöjd med höjdjusteringen.

När xenonlampan pekar nedåt kommer ljuset att gå uppåt eftersom den sitter i en reflektor, tvärt om bakom en projektor lins.

Resultat:
Mitt helljus låg ca 50m framför bilen nu ligger det 100-200+ framför :-)
Bild
Bild
Den röd-gula punkten i mitten är mina xenon helljus. Btw det är ljusare i verkligheten än vad som syns i en sketen iPhone kamera...

Hoppas detta hjälper!
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Höjdjustering helljus

5
Det har inlägget har jag missat! De ska ja göra på min också.
Hur mkt har du bockat ungefär? Ändras det mkt för minsta lilla?
-12 Sportage 2,0 crdi awd komfortpkt, Sirius silver, manuell, navigator+back kamera, fast drag, sidesteps.

-01 Sportage.

Re: Höjdjustering helljus

6
Någon som vet om man kan justera halvljuset manuelt ? Har Xenon och det högra ljuset är alldeles för högt så folk blir galna när man ligger bakom. På min gamla bil (saab) så kunde man justera med 2 skruvar på lyset/armaturen för rikning upp/sidled, men har inte hittat något på denna bil. Vill inte in och bända på xenonlampan.
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012

Re: Höjdjustering helljus

7
zoorg: Har du original xenon i halvljus? I så fall kan du inte justera det manuellt. Åk till en verkstad så får de lösa problemet åt dig. Föresten, har du ställt bilen mot en vägg och kontrollerat att det ena ljuset är felriktat? Annars kan det ju vara den lilla detaljen att du har bra halvljus på en hög bil som då stör mer än vanligt.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Höjdjustering helljus

9
Ok tack för tips :-) som sagt, jag tycker att mitt högra halvljus sticker upp på högra sidan av ljusbilden, vet att det ska vara så men det lyser sjukt högt så när jag tex ligger på motorväg i vänster körfält så lyser det i takhöjd på bilen framför. Så fort jag åkt om så slänger bilen jag kört om på sitt helljus för att "HEN" tor jag kört med helljus. Sjuk irriterande.
Hittar jag ingen lösning får jag tejpa övre delen av glaset eller bara köra dagtid :-(
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"