Annons
Annons

Re: Dåliga synkringar i växellåda

12
Hej! Ny här och lånar tråden i hopp om att få liv i den igen. Har en likadan bil som trådstartaren som dessvärre nu fyllt 8år och 3 månader(=ingen garanti och makinförsäkring passerat med 3månader...) när det börjar raspa i växellådan när man ska lägga i 4an, endast 4an och om man smyger i den raspar det inte, gissar på synkringar efter att ha läst här. Eller är det någon duktig som har annat förslag? Kan ju tycka att om det är ett känt fel att man borde få det fixat men då hoppas jag nog på för mycket. Måste man fixa detta snarast eller hur länge kan jag köra utan att förstöra mer? Behöver bilen dagligen men en reparation på x antal tusen är det inte läge för just nu (om det någonsin är..)

Re: Dåliga synkringar i växellåda

13
Hej! Ny här och lånar tråden i hopp om att få liv i den igen. Har en likadan bil som trådstartaren som dessvärre nu fyllt 8år och 3 månader(=ingen garanti och makinförsäkring passerat med 3månader...) när det börjar raspa i växellådan när man ska lägga i 4an, endast 4an och om man smyger i den raspar det inte, gissar på synkringar efter att ha läst här. Eller är det någon duktig som har annat förslag? Kan ju tycka att om det är ett känt fel att man borde få det fixat men då hoppas jag nog på för mycket. Måste man fixa detta snarast eller hur länge kan jag köra utan att förstöra mer? Behöver bilen dagligen men en reparation på x antal tusen är det inte läge för just nu (om det någonsin är..)

Re: Dåliga synkringar i växellåda

14
Japp, synkringar. Vanligt och känt fel.
Men är garantin utgången så är den.
Då får man stå för bytet själv.
Och när man ändå har lådan nere är det väl investerat i att byta koppling samtidigt. Blir ju då bara materialkostnaden för kopplingen.
Det är inte rekommenderat att fortsätta köra hundratals mil, för spånen i oljan kan förvärra/slita ner resten av växellådan i förtid. Men att bara köra 20-30 mil och undvika 4:ans växel fram till renoveringen är ingen större fara.

Re: Dåliga synkringar i växellåda

16
Kostnad kan variera kraftigt från verkstad till verkstad (god ide att höra runt med några olika) , men man får nog räkna med ca 10 timmars jobb + material.
KIA-verkstäderna har bra koll och rutin på detta jobb. Tredjepartsverkstäder har jag ingen aning om, tror inte att många andra vill ta sig an ett så pass stort och känsligt jobb utan att ha full koll på vad som behöver göras.

Re: Dåliga synkringar i växellåda

17
Besökte min kia verkstad efter jobbet idag, vill ju givetvis göra en felsökning först vilket jag kan förstå. Men till min lycka så stod det i deras system att bilen fyller 8 om ca 2veckor. Slängde mig på telefon till folksam som sa samma sak, tydligen räknar dom från första datum i trafik i sverige. Har alltid trott att det är första reg.datum som räknas. Så beroende på fel nu så blir det "bara" en självrisk som dyrast. God jul på den! :)
Skriv svar

Återgå till "Problem"