Annons

Bilen stannade...la av på motorvägen

1
Japp så har det hänt! Kom körandes på E4:an och passerat Gävle på väg mot Karlskrona. Plötsligt tappar bilen fart och vill inte varva. Stannar till kanten och stänger av bilen. Startar och provar igen. Samma sak den vill inte varva. Ringde Kia assistans. Efter en timme kommer bärgare och tmabil. Bilen gick att starta och köra upp på flaket.
Efter den lossats vid verkstaden, gick att köra av utan problem, så föreslår bärgare att jag skaprova bilen. Den går som en dröm, provade köra i ca fem minuter. Då trodde vi att alla problem var som bortblåsta. Valde att köra småvägar...men 8km senare kom samma sak igen, den ville inte varva. Stannade och stängde av. Startade och den gick inte att köra framåt alls, inget varv. Hade kvar numret till bärgaren så han kom och hämtade mig igen. När han kom, ca 10 minuter väntan, gick det utan problem att köra upp den på flaket och likaså av igen. Det dök aldrig upp några felmeddelande, så jag hoppas att det iaf loggats något. Nu står den i Gävle och jag hoppas de kan ta den direkt på måndag. För på tisdag måste jag tillbaka upp med hyrbilen igen. Kul att köra 7 timmar upp och sedan 7 timmar hem igen, förhoppningsvis med min bil.
Suck....
KIA Sportage Special Edition DCT 7 1.7 Crdi
Annons

Re: Bilen stannade...la av på motorvägen

4
Pratade med verkstaden idag och de har felsökt och beställt hem delar. Har jag tur blir den klar idag och jag kan köra upp och hämta den imorgon. Glömde dock fråga vad som var fel (får fråga när jag hämtar den) men hoppas självklart att det går på garantin... Något annat vore konstigt.
KIA Sportage Special Edition DCT 7 1.7 Crdi

Re: Bilen stannade...la av på motorvägen

5
Då var den klar och det gick på garantin.
Om jag kommer ihåg rätt var det något med insugningsspjäll... Tydligen svårt att hitta då felet inte var intermentent och inga felkoder fanns. Så ett stort eloge till verkstaden som lyckades hitta felet.
Imorgon 7timmar i bil för att hämta hem bilen och sedan 7 timmar hem.
KIA Sportage Special Edition DCT 7 1.7 Crdi

Re: Bilen stannade...la av på motorvägen

6
waspman skrev:Då var den klar och det gick på garantin.
Om jag kommer ihåg rätt var det något med insugningsspjäll... Tydligen svårt att hitta då felet inte var intermentent och inga felkoder fanns. Så ett stort eloge till verkstaden som lyckades hitta felet.
Imorgon 7timmar i bil för att hämta hem bilen och sedan 7 timmar hem.
Skönt att det löste sig!

Re: Bilen stannade...la av på motorvägen

7
Hämtade bilen glad och lycklig. Innan Stockholm samma fel igen, lyckades rulla i till en mack i stora wäsby. Väntar återigen på bärgare. Känner att jag inte riktigt orkar med detta. Vågar ju inte lita på bilen alls längre...suck...
Kommer bli jobbigt att köra hem med hyrbil bara för att åka upp hämta igen, när de förhoppningsvis hittar felet. Detta kostar mig sjukt mycket tid och framförallt pengar i bränsle.
KIA Sportage Special Edition DCT 7 1.7 Crdi

Re: Bilen stannade...la av på motorvägen

10
Jaha...verkstaden har tid att felsöka v32! Helt ohållbart naturligtvis. Givetvis förstår jag verkstadens situation då det är semestertider, så det är inte så mycket de kan göra åt saken. Måste dock ha bilen. Har varken ork eller lust mer. Nu måste jag ändå upp och lämna hyrbilen och hyra igen. En saftig kostnad, även om man bara betalar 25% av kostnaden. Det kostar mig en massa tid och helt förstörd semester med att köra fram o tillbaka. Låter jag bitter...ja det är nog för att jag är det. Vet inte vad jag ska göra längre.
KIA Sportage Special Edition DCT 7 1.7 Crdi
Skriv svar

Återgå till "Problem"