Tråkigt och höra alla dina problem! Jag måste dock säga det motsatta. Fick problem med vår Sorento 2016 nu i juni, motorlampan tändes och bilen började hacka och tappa kraft. Ringde Kia Assistans som kom inom 30 min o körde bilen till verkstad med konstaterad trasig Wastegate ventil efter kontroll dagen efter då de inte hade tid direkt. Fick då först en hyrbil i 3 dgr genom assistansen (ingen kostnad mer än krav på momsbetalning i efterhand för privatperson för bärgningen) Ringde bara Kia Assistans och frågade om hyrbilen och de var otroligt tillmötesgående i väntan på att verkstad skulle koppla in datorn o kolla på bilen. Verkstad ringer dagen efter och då kommer chocken...delen kommer att ta 4 veckor att få....
Kia ville enbart bjuda oss på en Picanto men eftersom vi hade barnvagn o resväskor med oss så fick vi en Stonic istället (inte i närheten av en Sorento i bagageutrymme, men tack till verkstad för detta påpekande till Kia) det gick och vi kunde komma hem iaf! Nu till det bästa....delen tog inte 4 veckor som planen var från början utan de fick fram en ny del express på 1 vecka
Så jag har bara positivt att säga om Kia Assistansen! Visst kan man diskutera valet av Picanto som Kia först ville bjuda oss på men när allt i stort sätt var gratis så kan jag/vi inte klaga så mycket. Garantijobb=ingen kostnad för varken 2 hyrbilar (förutom momsbetalning) eller del/verkstadsjobb. Sen kan man ju dock diskutera kvaliteten på wastegate ventilen...en bil som är 3 år gammal och gått 6000 mil...borde hålla längre kan jag tycka! Kia fick iaf mina svar och tankar i enkäten...hoppas att alla tar sig den tiden att skriva i deras enkäter efter verkstadsbesöken....det är där vi kan skapa förändringar som vi kunder anser vara positivt eller negativt och som Kia bör ta till sig av. Tack för mig