Annons

Re: Bilen stannade...la av på motorvägen

11
waspman skrev:Jaha...verkstaden har tid att felsöka v32! Helt ohållbart naturligtvis. Givetvis förstår jag verkstadens situation då det är semestertider, så det är inte så mycket de kan göra åt saken. Måste dock ha bilen. Har varken ork eller lust mer. Nu måste jag ändå upp och lämna hyrbilen och hyra igen. En saftig kostnad, även om man bara betalar 25% av kostnaden. Det kostar mig en massa tid och helt förstörd semester med att köra fram o tillbaka. Låter jag bitter...ja det är nog för att jag är det. Vet inte vad jag ska göra längre.
Lider verkligen med dig. otroligt tråkigt. Man vill ju verkligen kunna lita på sin bil (annars kunde man ju ha en 5000kr bil)
Jag har en likadan 2017 där jag aldrig haft det problemet.
Hopas det löser sig för dig. Glöm inte bara att skriva här när dom hittar felet och va det va som strulade.
Sportage 1,7 dct7 Special edition Infraröd 2017
Annons

Re: Bilen stannade...la av på motorvägen

13
Nu har ju inte den här sagan fått sitt slut ännu. Du ska få hem bilen först och säkerställa att fler problem inte uppkommer. Men trots frustrationen, bitterheten och delvis förstörd semester, är du nöjd med Kia Assistans? Har du fått ligga på och jaga eller har Kia själva (Kia Motors Sweden?) hjälpt dig och varit proaktiva och serviceminded? Hur är den upplevelsen?
Senast redigerad av KDJ den 24 jul 2019, 19:42, redigerad totalt 1 gånger.

Re: Bilen stannade...la av på motorvägen

14
Förhoppningsvis så slipper man andra fel.
KIA assistans fungerade bra att beställa bärgare.
Sedan ren katastrof. Tig tre timmar att få hyrbil första gången, firman låg 1.5 kilometer därifrån och hade hyrbil ledig. Men assistansen hörde inte av sig till dem...utan de kontaktade assistansen och undrade varför de inte hörde av sig.
Andra gången likadan, tog 2.5 timmar för hyrbil.
De låg 500 meter ifrån där jag var. De hade också lediga bilar. Vill kalla det för uselt, jag fick ligga på och jaga och fråga...
Kia motors Sweden har inte hjälpt till alls. Fick själv bekosta att få bilen flyttad till en verkstad som hade tid att ta bilen. Den där bilen lämnades hade en väntetid på fyra veckor! Uselt och åter uselt.
En Kia igen...mycket tveksamt.
KIA Sportage Special Edition DCT 7 1.7 Crdi

Re: Bilen stannade...la av på motorvägen

15
Bra input! Trist att det inte har fungerat tillfredsställande.

Kia Assistans är ju en stor del av marknadsföringen tillsammans med generösa garantier. Jag drar då åtminstone öronen åt mig när jag får höra exempel från verkligheten. Verkliga erfarenheter är alltid värdefullt i beslutsunderlaget till val av bil och inte bara positiva sådana.

Re: Bilen stannade...la av på motorvägen

16
Usch trist läsning. Fy fasen vilket tjorv du haft. Hoppas du får lite tur nu på din återstående semester.

Jag har Folksam försäkring och där ingår assistans. Har nyttjat det en gång med annan bil och det funkade grymt. Blir till att nyttja dom istället för Kia assistans om det händer nått med Kia'n.

Re: Bilen stannade...la av på motorvägen

17
Tråkigt och höra alla dina problem! Jag måste dock säga det motsatta. Fick problem med vår Sorento 2016 nu i juni, motorlampan tändes och bilen började hacka och tappa kraft. Ringde Kia Assistans som kom inom 30 min o körde bilen till verkstad med konstaterad trasig Wastegate ventil efter kontroll dagen efter då de inte hade tid direkt. Fick då först en hyrbil i 3 dgr genom assistansen (ingen kostnad mer än krav på momsbetalning i efterhand för privatperson för bärgningen) Ringde bara Kia Assistans och frågade om hyrbilen och de var otroligt tillmötesgående i väntan på att verkstad skulle koppla in datorn o kolla på bilen. Verkstad ringer dagen efter och då kommer chocken...delen kommer att ta 4 veckor att få.... :( Kia ville enbart bjuda oss på en Picanto men eftersom vi hade barnvagn o resväskor med oss så fick vi en Stonic istället (inte i närheten av en Sorento i bagageutrymme, men tack till verkstad för detta påpekande till Kia) det gick och vi kunde komma hem iaf! Nu till det bästa....delen tog inte 4 veckor som planen var från början utan de fick fram en ny del express på 1 vecka :) :D Så jag har bara positivt att säga om Kia Assistansen! Visst kan man diskutera valet av Picanto som Kia först ville bjuda oss på men när allt i stort sätt var gratis så kan jag/vi inte klaga så mycket. Garantijobb=ingen kostnad för varken 2 hyrbilar (förutom momsbetalning) eller del/verkstadsjobb. Sen kan man ju dock diskutera kvaliteten på wastegate ventilen...en bil som är 3 år gammal och gått 6000 mil...borde hålla längre kan jag tycka! Kia fick iaf mina svar och tankar i enkäten...hoppas att alla tar sig den tiden att skriva i deras enkäter efter verkstadsbesöken....det är där vi kan skapa förändringar som vi kunder anser vara positivt eller negativt och som Kia bör ta till sig av. Tack för mig :)

Re: Bilen stannade...la av på motorvägen

18
Giganten79 skrev:Tråkigt och höra alla dina problem! Jag måste dock säga det motsatta. Fick problem med vår Sorento 2016 nu i juni, motorlampan tändes och bilen började hacka och tappa kraft. Ringde Kia Assistans som kom inom 30 min o körde bilen till verkstad med konstaterad trasig Wastegate ventil efter kontroll dagen efter då de inte hade tid direkt. Fick då först en hyrbil i 3 dgr genom assistansen (ingen kostnad mer än krav på momsbetalning i efterhand för privatperson för bärgningen) Ringde bara Kia Assistans och frågade om hyrbilen och de var otroligt tillmötesgående i väntan på att verkstad skulle koppla in datorn o kolla på bilen. Verkstad ringer dagen efter och då kommer chocken...delen kommer att ta 4 veckor att få.... :( Kia ville enbart bjuda oss på en Picanto men eftersom vi hade barnvagn o resväskor med oss så fick vi en Stonic istället (inte i närheten av en Sorento i bagageutrymme, men tack till verkstad för detta påpekande till Kia) det gick och vi kunde komma hem iaf! Nu till det bästa....delen tog inte 4 veckor som planen var från början utan de fick fram en ny del express på 1 vecka :) :D Så jag har bara positivt att säga om Kia Assistansen! Visst kan man diskutera valet av Picanto som Kia först ville bjuda oss på men när allt i stort sätt var gratis så kan jag/vi inte klaga så mycket. Garantijobb=ingen kostnad för varken 2 hyrbilar (förutom momsbetalning) eller del/verkstadsjobb. Sen kan man ju dock diskutera kvaliteten på wastegate ventilen...en bil som är 3 år gammal och gått 6000 mil...borde hålla längre kan jag tycka! Kia fick iaf mina svar och tankar i enkäten...hoppas att alla tar sig den tiden att skriva i deras enkäter efter verkstadsbesöken....det är där vi kan skapa förändringar som vi kunder anser vara positivt eller negativt och som Kia bör ta till sig av. Tack för mig :)
Varför moms?

Re: Bilen stannade...la av på motorvägen

20
Giganten79 skrev:@Gaspo: Det avsåg halva momsbeloppet i samband med hyrbil. Eftersom Generalagenten enligt momslagen enbart kan lyfta halva momsen så debiterades vi den övriga delen för bärgningen som för övrigt bara var på 190kr. Försäkringen ersätter ej denna kostnad för momspliktiga kunder. Hoppas att du fick svar på din fråga ;)
Ok!
Skriv svar

Återgå till "Problem"