Annons

Problem med motorstyrning....? eller?

1
Har en Sportage special edition -17 141hk versionen.
När den va ny hade den väldigt hög förbrukning ca 0.9/mil. Jag köpte denna demobil och påpekade problemet för Hedins.
Dom la på ny motorstyrnings program och bilen brev lite bättre. Men bara lite. Ligger oftast på 0,75 vid 120, men ibland så är det 0,65.
Känns som om bilen regenerera mest hela tiden. Jag vet att det är en annan cykel på euro6 som kör lite oftare än euro5 .
Känns som om den ska vara som när den drar 0,65 normalt och högre när den regenererar.
Dessutom:
Min bil har sen starten nästan aldrig stannat motorn vid rödljus (autostop) tex. I början kanske 1 gång på 50 stopp, nu är det 5 gånger senaste året , och då hoppar man riktigt till i bilen av förvåning. Min bränsle mätare (momentan) visar nästan alltid för högt mot snittförbrukningen samt den går i princip aldrig ner till 0 även om man åker nerför Hallandsåsen. visa 1 eller 2 "pluppar" ändå utan gas.
Kör ca 3 mil till jobbet i 120 o sen hem så motorn är rejält varm och går då på ca 2000rpm , optimalt antar jag. Nästan ingen stadstrafik

Bilen är också till 75% rätt trött men dom andra procenten väldigt pigg. Känns alltså inte så bra. Ni som har samma motor, beter era bilar så här?

Idag va den på 2 års service och dom ska ta in den början aug och titta på detta problemet, Men skulle vilja höra hur ni har det. Samma motor sitter ju i Optiman också.
Sportage 1,7 dct7 Special edition Infraröd 2017
Annons

Re: Problem med motorstyrning....? eller?

3
Jo jag känner att det bränner mest hela tiden. Momentanen åker upp o ner hela tiden. Men aldrig på 0 . Utom när man står still. O då auto stoppar den aldrig heller. Man berättade för mig att autostoppen bara gick igång om allt va ok. Tex fullt batteri .ingen bränning. Rätt temp.mm.mm. Så nåt känner min av att det inte stämmer. Så känns det som. Iaf.
Sportage 1,7 dct7 Special edition Infraröd 2017

Re: Problem med motorstyrning....? eller?

4
Det är en hel A4-sida med krav som måste vara uppfyllda för att Autostop ska fungera. Kan dra några enstaka punkter här.
* Batteriets laddning och hälsa måste vara på topp.
* AC och fläkt får ej vara för högt inställda.
* Bältena måste vara knäppta oc dörrarna stängda.
* Motortemp måste vara normal.
* Utetemp måste vara över 6-7 grader.
* Regenerering får inte vara aktiv.

Och listan med parametrar och krav bara fortsätter...

Så det är inte helt lätt att få Autostop att fungera.

Re: Problem med motorstyrning....? eller?

5
ok. tackar. jag då är det naturligtvis något som ligger o strular, Batteritest gjordes vid servicen och det va 100%, bilen går till 99% alltid varm osv osv. Ska bli roligt och se vad dom kommer fram till när den ska in för kontroll, Körde nu på morgonen från Helsingborg till Båstad med husvagn och momentanen åker upp o ner hela tiden. drog över litern hit och det är ovanligt högt.
Som vanligt så går inte momentanen ner till noll ens nerför Hallandsåsen, 1 plupp kvar trots att man får bromsa för att det inte ska gå för fort nerför.
Så nån givare eller nåt spökar för mig...…….
Sportage 1,7 dct7 Special edition Infraröd 2017

Re: Problem med motorstyrning....? eller?

6
Svarar mig själv.
Nu har bilen varit inne och man hittar inga fel på bilen.
Laddningen skall vara 70.... nånting att den för att uppfylla "auto stop" funktionen men den når till 65 ungefär.
Bilen servades för 2 veckor sedan och hade enl. serviceblanketten perfekt batteri.
Inget fel generatorn eller batteri och bilen går som sagt 3 mil x2 varje dag så stadskörning är nästan inget. optimala förhållande.
Så någon förklaring till varför den inte stannar fanns inte.
Förutom att allt ser rätt ut men den stannar aldrig......
Att momentanmätaren aldrig går ner till noll kan man heller inte förklara, men det är inget fel säger dom, fast den aldrig går ner till noll.
Ikväll ska jag ställa bilen på extern laddare så den fasen i mig e fulladdad för att se om det stoppar i morgon. annars faller den hypotesen också tycker jag.

jag har förståelse för att det inte är så lätt att hitta detta. Men man blir besviken ändå.
Vet inte vad jag ska göra nu. Inget är ju akut på något vis, men har man köpt en ny kia vill man ju att den ska vara rätt. även om detta är petitesser.

Är jag för petig? Vad tycker ni?
Sportage 1,7 dct7 Special edition Infraröd 2017

Re: Problem med motorstyrning....? eller?

8
Kanske inte petig men... Jag förstår att du vill att det ska fungera, men i praktiken är det en jobbig funktion. Jag trycker alltid bort den vid varje start för jag tycker personligen den är störig.

Du kan absolut prova långtidsladda batteriet.. Tänk bara på att sätta minuspolen från laddaren på jord på bilen (innan batterisensorn) annars tar det längre tid för sensorn att registrera laddningen.
Skriv svar

Återgå till "Problem"