Annons

Handbromsbackar Kia sportage 2012 1,6 GDI

1
Jag bytte skivor, som jag köpte på autodoc, samt bromsbelägg, 600 kr istället för 5000 kr på Kia med arbete.

Det tog cirka 20 minuter per sida att byta inklusive nya belägg, allt väl så långt. Tyvärr så upptäckte jag att handbromsbackarna verkade dåliga, när jag började forska lite vilka backar jag ska ha, så upptäckte jag en sak, halva internet har problem med att handbromsen tar dåligt på just, Kia bilar. Hästsskon är dessutom löjligt enkel att byta, den sitter med en skruv och justerskruven. Tydligen så har 2011 hästsko, 2012, hästskol, sen vissa 2013 hästsko, sen byter de mitt i produktionen tydligen, till delade backar.

Jag ringde Kia, ops, de vill ha 1300 för 2 st hästsko. In på Autodoc igen, 260 kr :) Men det kommer upp delade backar och en hästsko, vilken ska man köpa? Isär med hjulet och så ser jag att det är hästskon. Jag börjar också fundera på varför handbromsen är så sopdålig, vajen är som den ska, hmm, justerskruven. Det visar sig att den kärvat ihop och verkar vara omöjlig att få isär. Men det är ju bara en justerskruv tänker jag, jag ringer Kia och får nedanstående svar:




Dessa justerskruvar går inte köpa löst när det är en ”hel” bromsback.

Dessvärre behöver man köpa hela stycket som bilden visar.

Kostnad 1848:- / sida.




Han hade också ringt sin Kia support eftersom de inte hittade justerskruvarna i registret. Han sa också att de bytt justerskruvarna på ett antal bilar då de kärvat ihop.

Ska jag verkligen behöva köpa en hel bil för att få två skruv? Ja säger Kia Motors.


Jag är skitbesviken och börjar fundera på skroten kanske kan jag få tag i beg skruv där, eller hur jag ska reparera skruven.

jag hittar sen på Rockauto ett helt set för 6 dollar, plus frakt, det blir 30 dollar totalt. Lite billigare än 4000 kr.

https://www.rockauto.com/en/catalog/kia ... +kit,10289


Jag gillar Kia, men det här utsugeriet som de håller på med, det gillar jag inte. Stackars alla som blir blåsta på pengar. Säljaren sa också så här: Ja de flesta lämnar ju in sina bilar till oss...Visst tänkte jag, för att få en faktura på 10 000 för nått som kostar 60 kr att laga. Nja han gav mig en offert på 7000 med arbetet med justerskruvarna, tror att jag satt nya skivor redan, så inte riktigt 10 000. men ändå, 7000!!!!!!!!

Man blir ju lurad rakt i ansiktet på en auktoriserad Kia firma. Men Sportagen gillar jag :) Dessutom så lär man sig ju en massa, även om såna här utmaningar kan vara lite påfrestande ibland, man tror det är så enkelt, men så blir man så besviken när det bara är en skruv som failar. Men sen så brukar det lösa sig, vilket det gjorde.

Så den här bromshistorian med justerskruven hade ju kostat faktiskt över 12 000 på Kia om jag släppt dem lösa på min bil med nya skivor, belägg, samt justerskruvarna. Aldrig att en Kia tekniker ens får ta i bilen säger jag bara. Dessutom så ska de jämt vara superhemliga, för att man inte ska in på autodoc och kollapriser, de ville inte ens tala om längden till multiremmen. Den byter man på servicen var det enda svaret jag fick. Men jag ordnade längden ändå :)

Men återigen, Sportagen är en underbar bruksbil :)
Annons
Skriv svar

Återgå till "Problem"