Annons

Handbroms

1
Handbromsen tar i sista hacket behöver justeras. Tittar ner i luckan och ser justerskruven men den går inte komma åt uppifrån. Hur gör jag vad måste demonteras och hur sitter den fast. (Armstödslådan)

Sportage crdi 2014
Annons

Re: Handbroms

3
Hej, när jag avlägsnat den lilla täckmattan i konsolen ser jag bara två skruvar som håller konsolen. Då jag lossar dom rör sig hela konsolen fram till växelspaken menjag vågar inte ta i då den hålls säkert med flera plastflärpar. Går det att bara lossa den bakre delen av konsolen och hur gör jag då? Ursäkta om jag är helt fel ute!
Mvh Christer

Re: Handbroms

4
Du är rätt på det, men du ska inte ta loss konsollen. Bara lyfta den lite i bakkant medan du trycker in hylsan och verktyget under konsollen bakifrån för att spänna muttern.
Lite svårt att förklara såhär i text, men det tar ungefär tre minuter att göra med van hand.

Re: Handbroms

5
hej igen hoppas att du har tålamod med mig. Jag får inte in en skruvmejsel utan våld i bakkant på konsolen trots att jag lossat de båda skruvarna inne i konsolen.Konsolen sitter lite lös men som sagt inte tillräckligt för att lyfta i bakkant. jag har ett foto på hur det ser ut men ser inte var man kan bifoga foto.
Med vänlig hälsning, Christer

Re: Handbroms

6
Ingen fara. Jag misstänker att du sitter vid datorn och skriver. Använder man Tapatalk på mobilen är det jätteenkelt att bifoga filer.
Hursomhaver så får man bända lite i bakkant sittandes i baksätet för att pressa in hylsa och förlängare för att komma åt muttern. Man får dra/lyfta ganska hårt i konsollen för att få in verktyget. Det är tajt och det spänner ordentligt i plasten.
Det är inte fel att ha en teleskopmagnet beredd för att fånga upp hylsan efter att ha justerat.
Observera att detta är för tidsbesparing!! Man kan självklart ta loss resterande skruvar framtill och lyfta upp konsollen ordentligt och därmed komma åt ordentligt om man har den tiden.
Men huvudsaken är att man kommer åt justermuttern bakifrån och kan justera.
Observera även att detta är bara för finjustering. Den riktiga (grund)justeringen görs på tandhjulen inuti bromsskivan efter att ha demonterat hjulen bak.
Skriv svar

Återgå till "Problem"