Annons

Styrservo problem

1
Hejsan
Har en Ceed SW -11 som är uttagen i februari och gått knappa 500- mil.
I dag packade styrservon ihop larmade för det på instrumenten - gick satan så tungt att styra (höll på att blåsa av vägen) lyckades ta mig hem den kilometer det var kvar. Efter en stund började även antispinn systemet att varna (lampan med sladdande bil och slir spår efter) det händer heller inget när man trycker på knappen för att lägga ut antispinnsystemet.
INGEN säkring var trasig - så det blev bärgare till verkstan - och en hyrbil i några dagar.
Är det någon annan som har upplevt att styrservon lägger av? vore kul att höra om det är servon i sig eller elektroniken som spökar.
Annons

Re: Styrservo problem

2
Upplevt samma på en Citroen Xsara Picasso för en 4-5 år sedan. Styrservot dog och panelen blinkade som ett flipperspel. Citroenverkstaden bytte huvuddatorn för att åtgärda mitt fel.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Styrservo problem

3
Hej Jag igen - just det - Den ENDA i Sverige som tydligen haft/har detta problem....
Firman meddelade att det är styrservon som pajat och inget annat, deras felsökningsdator säger så :( av erfarenhet så kan det vara flera saker , men det vill de inte diskutera, "dator säger" hmmmmm...
Sjukt att det inte finns en styrservo inom europa utan de måste ta hem en sådan från Korea - tar 1,5 - 2 veckor att få hem.. Hur många Kia säljs det i Sverige? Där jag köpte min bil kränger de ut ca: 6st/vecka och så finns det inte reervdelar i Sverige eller Europa................ Konstigt asiater är ju så buissnis klassade av sig...

Re: Styrservo problem

5
Tycker oxå att det låter helt orimligt att behöva vänta på en
reservdel i nästan 2 veckor...oavsett var i världen den finns.
Tycker även att det är konstigt om det inte finns reservdelar i
Tjeckien där Ceeden är tillverkad.
Håller med Marcus_Turbo...med flyg borde reservdelen va här
på ett par dagar.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Styrservo problem

6
Följande svar fick jag:
Understundom kan det bli så att en del blir restnoterad, oftast p.g.a. händelser som vi som generalagent inte är herre över. Oftast beror det på logistiska problem hos de transportörer som är inblandade.
Ja vad fan säger man - SKITSNACK skulle jag säga.

Re: Styrservo problem

7
Jag igen - fick mera svar från Kia´s ansvariga i detta ärende, mer och mer förundrad blir jag.

Detta skickade jag som ytterligare fråga:
Om nu inte delar finns och firman (era ÅF och verkstäder) kan laga bilen/felet under 4 dagar - skall då vi kunder behöva stå utan bil? då KIA Assistans endast täcker hyrbil under 4 dagar !!!!!
Jag har köpt en ny bil för att slippa problemen (som jag hade med mina gamla bilar) men visst saker kan hända även med nytt. Jag bor så att det i stor sett inte finns kommunaltrafik att åka, barn som skall köras hit och dit samt åka på semester....
TACK till firman som på eget initiativ lånar ut en bil till mig då jag inte får någon hyrbil på KIA assistans efter 4:e dagen.

Följande svar kom då:
"När det gäller förlängning av ev. lånebil/hyrbil så är det säljande företag som administerar det hela. Detta i enlighet med konsumentköplagen. I det sammanhanget är det normalt att kunden betalar en s.k. självkostnad.

Som sagt oftast något logistiskt problem. Flyg finns, men det är ofta så att de delar som beställts av europa Skickas med båt. Om det gäller en modell som inte tillverkas eller säljs i Asien så kan det vara så att vissa delar tillverkas i Asien - dessa delar skeppas så fort ett visst antal är klara. Det finns sådeles inte något lager i Korea som lagerhåller denna del eftersom det inte finns någon inhemsk marknad för just en sådan del. Så även om man anlitar flyg så kan det vara så att ingen del finns att skicka, alla delar är ombord på ett fartyg på väg till Bremen.

Troligtvis sista gången jag köper en NY bil från Korea/Asien när man det är sådant strul.

Re: Styrservo problem

9
Laban skrev:Ja du Lövboda..vad ska man säja..jag blir mållös :shock:

Hmm ja vad ska man säga? Tråkigt att dem kommer med undanflykter när där klart finns sätt att lösa det på, vet själv det här med flyggods då jag kör sådant 4 dagar i veckan och vet att vi har akutgrejer ut ibland, och har sett lådor nere på terminalen där det står Kia Motors på så man kan ju undra :think: Men behöver ju inte vara bildelar i dem för det så klart! Men bara dem vill hade dem ju kunnat ordna det snabbare ingen tvekan om det i min mening!
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Styrservo problem

10
Laban skrev:Tycker oxå att det låter helt orimligt att behöva vänta på en
reservdel i nästan 2 veckor...oavsett var i världen den finns.
Tycker även att det är konstigt om det inte finns reservdelar i
Tjeckien där Ceeden är tillverkad.
Håller med Marcus_Turbo...med flyg borde reservdelen va här
på ett par dagar.

För det första så tillverkas inte Ceed i Tjeckien utan i Slovakien. Och problemet med att det tar tid att få delar är tullar och lagertider utan dessa hade vi haft en restad del på 2-3 dagar... så det är inte kia motors sveriges fel att det tar sådan tid utan demokratin och lagren. Har fresten aldrig heller hört talas om detta problem på ceed -11 bara tidigare modeller!
Skriv svar

Återgå till "Problem"